اثر بخشی آموزش مهارتهای زندگی بر عزت نفس و خودکارامدی دانش آموزان دختر پایه اول مقطع متوسطه دوم تهران |
کد مقاله : 1368-HMA |
نویسندگان |
آیت کریمی باغملک1، شهره زاده مدرس *2 1استادیار. گروه علوم تربیتی. دانشگاه فرهنگیان. ایران 2اموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر عزت نفس و خودکارآمدی دانشآموزان دختر پایه اول مقطع متوسطه تهران بود. این پژوهش از نوع مطالعات آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه اول مقطع متوسطه دوم منطقه اول تهران بود (1200=n) که از بین آنها 291 نفر بر اساس جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان (1972) با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه اولیه انتخاب شدند وپرسشنامه های عزت نفس(کوپراسمیت) و خودکارآمدی (شرر) بر روی آنها اجرا شد و از میان آنان افرادی که بطور همزمان دارای عزت نفس و خودکارآمدی پایین (نمرات پایین تر از 26 برای عزت نفس وپایین تر از 17 برای خودکارآمدی) بودند تعیین شده و در نهایت از میان آنان 30 نفر به عنوان نمونه اصلی بطورتصادفی ساده انتخاب شده واز طریق جایگزینی تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند(هر گروه 15 نفر). آموزش مهارت های زندگی به مدت 12 جلسه90 دقیقه ای به گروه آزمایشی آموزش داده شد و پس از اتمام مداخله، آزمودنی های دو گروه در پس آزمون شرکت کردند. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چند متغیره حاکی از آن بود که تفاوت معناداری بین پس آزمون دو گروه در عزت نفس و خودکارآمدی وجود داشت. به عبارت دیگر، آموزش مهارت های زندگی بر بهبود عزت نفس و خودکارآمدی دانش آموزان به طور معناداری موثر بود. بنابراین، مهارت های زندگی می تواند در جهت بهبود و ارتقاء عزت نفس و خودکارآمدی دانش آموزان به کار گرفته شود. |
کلیدواژه ها |
مهارت های زندگی، عزت نفس، خودکارآمدی |
وضعیت: پذیرفته شده |