همبسته‌های روانشناختی سازگاری در دانش آموزان: تاب‌آوری، تنظیم شناختی هیجان و شادکامی//
کد مقاله : 1360-HMA
نویسندگان
فاطمه رضازاده سیاهکلرودی *
آموزش و پرورش
چکیده مقاله
سازگاری به عنوان مهم‌ترین نشانه سلامت روان، از مباحثی است که جامعه‌شناسان، روان‌شناسان و به‌ویژه مربیان در دهه-های اخیر توجه خاصی به آن مبذول داشته‌اند. هدف اساسی پژوهش حاضر بررسی رابطه تاب‌آوری، تنظیم شناختی هیجان و شادکامی با سازگاری دانش‌آموزان می‌باشد. پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل دانش-آموزان دوره متوسطه دوم شهر رشت در سال تحصیلی 97-1396 بودند که 327 نفر با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های سازگاری دانش‌آموزان دبیرستانی سینها و سینگ (1993)، تاب‌آوری کانر و دیویدسون (2003)، تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران (1999) و شادکامی آکسفورد (1989) پاسخ دادند. داده‌های گردآوری شده با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تحلیل شد. نتایج نشان داد بین تاب‌آوری و شادکامی (و مولفه‌های مرتبط) با سازگاری همبستگی مثبت معنادار و بین سازگاری کل با برخی از مؤلفه‌های تنظیم شناختی هیجان (پذیرش، تمرکز مجدد مثبت، تمرکز مجدد برنامه‌ریزی، ارزیابی مجدد مثبت و دیدگاه‌پذیری) همبستگی مثبت معنادار و سایر مؤلفه‌های این متغیر (ملامت خویش، نشخوارگری، فاجعه‌سازی و ملامت دیگران) همبستگی منفی معناداری وجود دارد. با توجه به یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت بهزیستی، تاب‌آوری، شادکامی و اجتماعی بودن به صورت مستقیم و ملامت دیگران به صورت معکوس، پیش‌بینی‌کنندگان مطلوبی برای سازگاری هستند...
کلیدواژه ها
تاب‌آوری، تنظیم شناختی هیجان، شادکامی، سازگاری، دانش‌آموزان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی