تاثیر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات بر توانمندسازی، سرمایه اجتماعی و فرهنگ سازمانی معلمان>>
کد مقاله : 1358-HMA
نویسندگان
حسین حسین پور *
آموزش و پرورش
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف مطالعه تأثیر مستقیم و غیرمستقیم فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توانمندسازی دبیران از طریق متغیرهای میانجی فرهنگ سازمانی و سرمایه اجتماعی صورت گرفت. روش پژوهش همبستگی و مبتنی بر معادله ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دبیران متوسطه دوره دوم آموزش و پرورش شهرستان رودسر (157 نفر) در سال تحصیلی 97- 1396 بوده است که 113 نفر از دبیران با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق‌ساخته فاوا، پرسشنامه توانمندسازی کارکنان اسپریتزر و میشرا (1995)، فرهنگ سازمانی والاچ (1983) و سرمایه اجتماعی یوسفی دره‌جیری (1394) بود. داده‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده از روش تحلیل عاملی، تحلیل مسیر و مدل‌سازی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفت. برای بررسی برازش مدل مفهومی پژوهش، از نرم‌افزار Lisrel 8.5 استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد فناوری اطلاعات و ارتباطات دارای اثر مستقیم و غیرمستقیم بر توانمندسازی معلمان است. همچنین فاوا بر فرهنگ سازمانی و سرمایه اجتماعی نیز تاثیر مثبت و معنی‌داری دارد. نتایج پژوهش همچنین نشان داد سرمایه اجتماعی معلمان، نقش واسطه‌ای را در اثرگذاری فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توانمندسازی دارد.>>
کلیدواژه ها
فناوری اطلاعات و ارتباطات، توانمندسازی، سرمایه اجتماعی، فرهنگ سازمانی، آموزش و پرورش..
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی