اثربخشی آموزش مهارت های خودکنترلی بر درمان شب ادراری کودک دارای اختلال یادگیری خاص.. مطالعه تک آزمودنی
کد مقاله : 1354-HMA
نویسندگان
سمیه نظری *1، احمد به پژوه2
1دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی؛ دانشگاه تهران، تهران، ایران؛
2استاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی؛ دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با استفاده از مدل مداخله خودکنترلی مبتنی بر اصول کنترل شناختی با هدف درمان مشکل شب ادراری کودک دارای اختلال یادگیری خاص انجام شد. روش؛جهت دستیابی به هدف پژوهش طرح تک آزمودنی از نوع ABA مورد استفاده قرار گرفت. نتایج؛ روش آموزش خودکنترلی در رفع مشکل شب ادراری کودک دارای اختلال یادگیری خاص اثربخش بود. بحث و نتیجه‌گیری؛ مطالعه تک آزمودنی نشان داد؛ درحالیکه کودک دارای اختلال یادگیری در برخی فرایندهای روانشناختی پایه ضعف داشت، اما با داشتن هوشبهر عادی و نمره بالا در برخی کارکردهای ذهنی، توانست اصول خودکنترلی را فراگیرد و برای حل مشکل شب ادراری خود از آن بهره گیرد.
کلیدواژه ها
خودکنترلی، شب ادراری، اختلال یادگیری، درمان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی