| فضای مجازی، نوجوانی؛ فرصت ها و تهدیدها | 
| کد مقاله : 1350-HMA | 
| نویسندگان | 
| مسلم  شجاعی *1، سجاد  قشقایی زاده2 1مدرس دانشگاه فرهنگیان امام جعفر صادق (ع)بهبهان 2دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی ، پیامنور، اصفهان، ایران | 
| چکیده مقاله | 
| پیش زمینه:. شبکه های اجتماعی مجازی یکی از مهمترین ابزارها برای نمود یافتن اثرات جهانی شدن است. این شبکه عرصه وسیعی از ارتباطات و نمودهای مختلف معنایی را ایجاد میکند امروزه استفاده از فضای مجازی و امکاناتی که اینترنت در اختیار ما قرار می دهد؛ سبک زندگی انسان را متحول کرده و در تمام ابعاد زندگی وی، به ویژه آموزش و تربیت نفوذ یافته است. روش کار: در این مطالعه که در سال 1398 انجام شده است، از مقالات نمایه شده در پایگاه های اطلاعاتی پروکوییست، علم نت، مگیران، آوید، ایرانداک، ایرانمدکس، ساینتس ِ دایرکت، کورنس، اشپرینگر، گوگل اسکالر و اسکوپوس استفاده شد. تحقیقات کیفی و کمی مربوط به 8 سال اخیر (از سال 2080 و 1393 تاکنون) را به زبان های فارسی و انگلیسی دربرداشت. مقالاتی که متن کامل آنها دردسترس نبود نیز از مطالعه حذف شدند. یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد که شبکه های اجتماعی می توانند بر مقوله اصلی یعنی تربیتی و آموزشی از طریق آسیب های فردی، خانوادگی، اجتماعی، تحصیلی، اختلالات روانی تاثیر بگذارد. نتیجه گیری: هر چه میزان استفاده، میزان مشارکت و فعال بودن دانشآموزان در استفاده از شبکههای اجتماعی اینترنتی افزایش پیدا میکند و آنها محتوای این شبکهها را بیشتر واقعی تلقی میکنند و نوع استفادهشان هدفمندتر میشود از میزان تربیت آنها کاسته میشود. | 
| کلیدواژه ها | 
| شبکه اجتماعی، تربیت، آسیب ها. | 
| وضعیت: پذیرفته شده |