بررسی چگونگی تأثیر مدل یادگیری تجربهای جارویس بر تربیت ذهن و همسانی با جهان پیرامون |
کد مقاله : 1347-HMA |
نویسندگان |
محمد برنا * مدرس، دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
هدف از پژوهش حاضر بررسی و بازخوانی مجدد مفاهیم مورد تأکید در مدل یادگیری تجربهای جارویس و چگونگی ارتباط این مفاهیم با تربیت ذهن بهمنظور همسانی، توافق و یا سازگاری فرد با جهان پیرامون است. پژوهش حاضر از نوع مقالات مروری است و به بررسی دیدگاه جارویس پیرامون یادگیری تجربهای پرداخته است. یکی از انواع مدلهای یادگیری که در سالهای اخیر در حوزهی آموزش و یادگیری دنیا بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفته است، مدل یادگیری تجربهای جارویس است. با این حال، به رغم تأکیدات مثبت به نظر میرسد این مدل یادگیری در نظام آموزشی ایران به اندازهی کافی بررسی نشده است. این مدل از یادگیری بر این نکته تأکید دارد که برای موفقیت افراد تنها یادگیریهای آشکار یا آن چیزی که محفوظات تلقی میشود کافی نیست بلکه یادگیری باید بهگونهای باشد که فرد را برای سراسر زندگی خود آماده سازد. از این رو در پژوهش حاضر بر مفاهیمی همچون تفکر، تأمل، برنامهریزی، دستورزی، اکتشاف، وارسی، بازنگری و چگونگی ارتباط آنها با تربیت ذهن و در نهایت تغییر و سازگاری یادگیرنده، تأکید شده است. |
کلیدواژه ها |
یادگیری تجربهای، تطابق، فرایند یادگیری، شرایط یادگیری |
وضعیت: پذیرفته شده |