مقایسه اثربخشی معلمان با سابقه تدریس بیش از 10 سال و کمتر از 10 سال شهرستان رامشیر |
کد مقاله : 1340-HMA |
نویسندگان |
محمد برنا1، سیده فضیله البوشوکه *2، الیاس عامری3 1مدرس، دانشگاه فرهنگیان 2روان شناسی بالینی. مشاوره واحد آموزشی، استاد مدعو دانشگاه پیامنور 3مسئول هسته مشاوره اداره آموزش و پرورش رامشیر |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی معلمان دارای سابقه خدمت بیشتر از 10 سال و کمتر از 10 سال در شهرستان رامشیر در سال تحصیلی 1398- 1399 بوده است. این پژوهش از نظر گردآوری داده ها علّی مقایسه ای و از نظر روش اجرا پیمایشی بود. نمونه آماری این پژوهش شامل 60 معلم زن و مرد بود که به صورت تصادفی در دسترس انتخاب شدند. برای گرد آوری داده ها از مقیاس استاندارد اثربخشی معلمان چو و بولای (2007) استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS-19 و روشهای آمار توصیفی و استنباطی مانند فراوانی و مقایسه دو گروه مستقل استفاده شده است. یافته ها نشان داد که تفاوت معنی داری بین اثربخشی معلمان در دو گروه وجود ندارد و میانگین اثربخشی معلمان دارای سابقه بیش از ده سال برابر با 08/85 و معلمان دارای سابقه کمتر از 10 سال برابر با 26/84 بوده که نشان می دهد اثربخشی هر دو گروه بالاتر از متوسط است. همچنین ضریب پایایی آلفای کرونباخ پرسشنامه در تحقیق حاضر برابر با 80/0بود. نتایج نشان داد که اثربخشی دو گروه معلمان با سابقه خدمت متفاوت تفاوت معنی داری ندارد و می توان بیان کرد که داشتن سابقه خدمت از سویی و تحصیل در دانشگاه فرهنگیان شرکت در دوره های ضمن خدمت، درس پژوهی و کارگاه ها ی متعدد جهت تدریس و ... سبب افزایش اثر بخشی معلمان شهرستان رامشیر گردیده است. |
کلیدواژه ها |
معلمان اثربخش، سابقه خدمت. |
وضعیت: پذیرفته شده |