مقایسه شخصیت و سبک های فرزندپروری دبیران زن رشته های علوم پایه و علوم انسانی و سلامت عمومی فرزندان آنها
کد مقاله : 1338-HMA
نویسندگان
عاطفه علامه *1، الهه اسلمی2
1دکترای روانشناسی تربیتی و مدرس دانشگاه فرهنگیان اهواز، ایران
2دکترای روانشناسی عمومی و هیات علمی دانشگاه پیام نور مرکز آباده
چکیده مقاله
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تفاوت شخصیت و سبک فرزندپروری دبیران زن ریاضی و زبان و سلامت عمومی فرزندان آنان است. این پژوهش از نوع توصیفی و علی- مقایسه ای می باشد. بدین منظور 94 دبیر زن ریاضی و 108 دبیر زن زبان در شهر شیراز به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای سنجش سبک فرزند پروری مادران دبیر، از پرسش‌نامه ی سبک فرزند پروری بامریند، برای سنجش شخصیت آن ها از نسخه ی تجدید نظر شده ی پرسش نامه ی شخصیتی نئو و برای سنجش سلامت عمومی فرزندان از پرسش نامه ی بررسی سلامت عمومیSF-36) ( استفاده شد. به منظور بررسی فرضیه ها و سوالات پژوهش از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) و آزمون خی دو چند متغیری استفاده گردید. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد: 1) فرزندان دبیران زن رشته زبان از سلامت روان بالاتری برخوردارند. 2) دبیران زن رشته زبان برونگراتر و وظیفه شناس تر از دبیران زن رشته ریاضی می باشند. 3) دبیران زن رشته زبان از سبک فرزند پروری مقتدرانه و دبیران زن رشته ریاضی از سبک فرزند پروری مستبدانه استفاده می کنند.
کلیدواژه ها
شخصیت، سبک فرزندپروری، سلامت عمومی.
وضعیت: پذیرفته شده