اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان
کد مقاله : 1337-HMA
نویسندگان
زیبا قلی زاده *1، کبری امامی ریزی2، ایوب مردانی3
1آموزش و پرورش
2دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه
3مدرس مدعو دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه
چکیده مقاله
هدف از این پژوهش تعیین تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان می‌باشد. روش مطالعه حاضر از نوع آزمایشی می‌باشد و در آن از طرح پیش آزمون- پس آزمون با دو گروه آزمایش و گواه استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان ایذه می‌باشد که در سال تحصیلی 1396-1395 مشغول تحصیل بودند، از طریق روش نمونه گیری تصادفی خوشه‌ای 60 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 10جلسه 75 دقیقه‌ای به مدت 2 روز در هفته تحت آموزش مهارت‌های زندگی قرار گرفتند. گروه گواه و آزمایش قبل و بعد از اجرای طرح، پرسشنامه فرسودگی ماسلاچ (2002) را تکمیل نمودند. داده‌ها با نسخه 20 نرم افزاری spss و با استفاده از تحلیل کواریانس(ANCOVA) تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که آموزش مهارت‌های زندگی بر فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان تأثیر دارد. همچنین آموزش مهارت‌های زندگی موجب کاهش فرسودگی تحصیلی در دانش‌آموزان گردید. بنابراین می‌توان روش به کار گرفته شده در پژوهش حاضر را روش مناسبی برای تغییر مثبت قلمداد کرد (05/0p≤).
کلیدواژه ها
مهارت‌های زندگی، فرسودگی تحصیلی
وضعیت: پذیرفته شده