اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر خلاقیت دانش‌آموزان
کد مقاله : 1333-HMA
نویسندگان
مظفر قلی زاده *
علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس حضرت رسول اکرم (ص)
چکیده مقاله
هدف از این پژوهش تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر خلاقیت دانش‌آموزان می‌باشد. روش مطالعه حاضر از نوع آزمایشی می‌باشد و در آن از طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوم آموزش و پرورش ناحیه 2 اهواز می‌باشد که در سال تحصیلی 1398-1397 مشغول تحصیل بودند، از طریق روش نمونه‌گیری تصادفی 40 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 75 دقیقه ای به مدت 2 جلسه در هفته تحت آموزش مهارت‌های زندگی قرار گرفتند. نمونه‌ها قبل و بعد از اجرای طرح، پرسشنامه خلاقیت عابدی را تکمیل نمودند. داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس (مانکوا) تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که آموزش مهارت‌های زندگی موجب افزایش خلاقیت و مؤلفه‌های آن در دانش‌آموزان شد. بنابراین می‌توان روش به کار گرفته شده در پژوهش حاضر را روش مناسبی برای تغییر مثبت قلمداد کرد.
کلیدواژه ها
مهارت‌های زندگی، خلاقیت
وضعیت: پذیرفته شده