بررسی اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت بر تنظیم هیجان و خودمهارگری کودکان مبتلا به بیش فعالی/نقص توجه |
کد مقاله : 1332-HMA |
نویسندگان |
مجید کریمی باغملک * کارشناس ارشد روان شناس |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت بر تنظیم هیجان و خودمهارگری کودکان مبتلا به بیش فعالی/نقص در شهر اهواز بود. جامعه آماری این پژوهش را تمام کلیه کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه شهر اهواز در سال 1396را تشکیل دادند. تعداد 30 کودکی که در تنظیم هیجان و خودمهارگری دارای مشکل بودند انتخاب و از والدین آنها دعوت شد تا در پژوهش شرکت نمایند. آنها به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش(15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. ابزارهای مورد استفاده عبارت بودند از: پرسشنامه پرسشنامه تنظیم هیجان؛ مقیاس خودمهارگری و پرسشنامه تنظیم هیجان . طرح پژوهش از نوع آزمایشی میدانی، با پیش آزمون-پس آزمون و گروه گواه بود. گروه آزمایشی در 8 جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش فرزند پروری مثبت گروهی قرار گرفتند. پس از اعمال مداخله آزمایشی، بار دیگر میزان تنظیم هیجان و خودمهارگری کودکان گروه های آزمایشی و گواه سنجیده شدند. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که آموزش فرزند پروری مثبت گروهی در افزایش تنظیم هیجان و خودمهارگری کودکان گروه آزمایش مؤثر واقع شده است. |
کلیدواژه ها |
آموزش فرزندپروری مثبت، تنظیم هیجان، خودمهارگری، کودکان مبتلا به بیش فعالی/نقص |
وضعیت: پذیرفته شده |