مطالعه ی اثر بخشی آموزش فلسفه برای کودکان بر ابراز وجود دانشآموزان |
کد مقاله : 1328-HMA |
نویسندگان |
یوسف جلیلی *1، فرزانه فتحی2 1کارشناس ارشد آموزش و پرورش ابتدایی و پیش دبستانی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مسجدسلیمان، مسجدسلیمان، ایران. 2آموزگار آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
این پژوهش با هدف تعیین میزان اثربخشی آموزش فلسفه به کودکان بر ابراز وجود دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر مسجدسلیمان انجام شده است. در این پژوهش از روش آزمایشی - میدانی، از نوع پیشآزمون - پسآزمون با گروه شاهد استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه ششم مقطع ابتدایی شهرستان مسجدسلیمان در سال تحصیلی 97-1396 بود که از میان آنان 40 دانشآموز پسر (20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر گروه کنترل) به عنوان نمونه انتخاب شد. جمعآوری دادههای پژوهش به روش میدانی و با استفاده از مقیاس ابراز وجود هرزبرگر و همکاران (1984) بوده است. جهت تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق از آزمون لوین، آزمون کلموگروف ـ اسمیرنوف، تحلیل کواریانس یک متغیری و تحلیل کواریانس چند متغیری (مانکوا)در سطح اطمینان 95 درصد استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که آموزش فلسفه به کودکان بر ابراز وجود دانش آموزان پسر پایه ششم مقطع ابتدایی شهرستان مسجدسلیمان تأثیر میگذارد. همچنین آزمون پیگیری یک ماهه نشان داد که نتایج بدست آمده همچنان تداوم داشته است. |
کلیدواژه ها |
آموزش فلسفه به کودکان، ابراز وجود. |
وضعیت: پذیرفته شده |