عوامل موثر بر پایگاه اجتماعی معلم در جامعه شهری مسجدسلیمان از دیدگاه اولیا دانش آموزان |
کد مقاله : 1316-HMA |
نویسندگان |
فرامرز رضایی * گروه علوم انسانی و تربیتی |
چکیده مقاله |
" موقعیت اجتماعی " یکی از عواملی است که میتوان آن را با مولفه هایی چون سن ، جنس ، شغل ،استفاده از وسایل و امکانات بهداشتی ، رفاهی ، تفریحی و ... ارزیابی نمود . در همین راستا به مجموعه فعالیت هایی که افراد در نقش اجتماعی گوناگون انجام میدهند و همچنین ارزشی که جامعه وگروه های اجتماعی برای هر نقش قایل می شوند ،پایگاه اجنماعی گفته می شود . در این میان معلم اساساً به دلیل نوع شغلی که دارد و همچنین نحوه ی ارتباط با افراد انسانی دارای پایگاهی ویژه در جامعه است . در این مطالعه فرضیات در نطرگرفته شده که درآنها رابطه بین پایگاه اجتماعی معلم به عنوان متغیر وابسته امکانات مالی ، مدرک تحصیلی ، رشته تحصیلی ، جنسیت ، سن و سابقه معلمی به عنوان متغیر مستقل مورد سنجش قرار گرفته است . بعد از تجزیه و تحلیل داده ها نتایج زیر بدست آمد : جایگاه معلمی در بین سایر مشاغل مشخص شده در رتبه هشتم قرار گرفت و معلوم شد که پایگاه اجتماعی معلم با امکانات مالی ، رشته تحصیلی و مدرک تحصیلی ارتباط مستقیم دارد . همچنین مشخص شد که سن ، جنس و سابقه تأثیر چندانی در میزان پایگاه اجتماعی معلم ندارد . پس از نتایج به دست آمده پیشنهاد می شود برا ی افزایش منزلت اجتماعی معلم در جامعه کاستی های مادی این شغل در حد امکان برطرف شود ، امنیت و ثبات شغلی او تاٌمین شود و فرصت ها و بورس های علمی در اختیار او قرار گیرد و امکانات ارتقاء سطح تحصیلات برای او فراهم شود . |
کلیدواژه ها |
معلم ، پایگاه اجتماعی ، موقعیت اجتماعی، اولیاء دانش آموزان |
وضعیت: پذیرفته شده |