| تحلیل و بررسی تعلیم و تربیت کنیزان در داستانهای هزارویکشب | 
| کد مقاله : 1312-HMA | 
| نویسندگان | 
| زهرا  دهقان دهنوی *1، طاهره  مهرابی کوشکی2 1دانشجو دکتری ادبیات فارسی/دانشگاه یزد 2کارشناس ارشد ادبیات فارسی/دانشگاه یزد | 
| چکیده مقاله | 
| تعلیم و تربیت از اساسیترین ارکان جامعه است که ادبیات هرقوم نیز نمود یافته است. هزارویکشب، نمونهای کهن از داستانپردازی است که فرهنگ مشرق زمین بهویژه ایران و هند را در داستانهای خود منعکس کرده است و کنیزان ایفاکنندگان یکی از نقشهای مهم و پرتکرار در هزارویکشباند. کنیزان برای به عهده گرفتن مشاغل و مسئولیتهای خاص خود در جامعه باید تا حدی آموزش میدیدند. انجام کارهای منزل، همراهی با مالک، مهارت در ادبیات و حفظ شعر، ترتیب دادن بزم و آوازخوانی و رقصندگی، اخلاق پسندیده، خردورزی و ادب، دانش و اطلاعات علمی، تدبیر اندیشیدن به نفع مالک، به کار بستن انواع حیل و همدستی با مالک در حیلهگری و دسیسه، پیامرسانی و رساندن اخبار و نیز تنبیه بدنی و یا شکنجۀ دشمنان مالک از مهمترین و پرتکرارترین مهارتهای کنیزان در هزارویکشب است که به نظر میرسد کنیزان برای انجام آنها آموزشهای خاصی دیدهاند. | 
| کلیدواژه ها | 
| کنیز، تعلیم و تربیت، هزارویکشب، ادبیات عامیانه. | 
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |