نقش مهارت های حرفه ای معلمان در کنترل کلاس درس و ارتقای کیفی آموزش و پرورش کارآمد در مدارس |
کد مقاله : 1309-HMA |
نویسندگان |
حسن جرفی * مدیر استانی دانشگاه فرهنگیان استان خوزستان |
چکیده مقاله |
موضوع کنترل کلاس درس به لحاظ روش های برخورد با شاگردان از مسائل مهم تعلیم و تربیت محسوب می گردد. همواره برای معلمان این موضوع مطرح بوده است که چگونه باید نظم و انضباط را در کلاس درس به وجود آورند. با چه شیوه هایی محیط مناسب آموزشی را فراهم آورند که شاگردان به یادگیری مؤثری برسند. برای فهم بهتر این موضوع ، ابتدا باید مفهوم مدیریت کنترل کلاس تعریف شود و سپس علل و عوامل احتمالی ایجاد اختلال درس شناسایی و کنترل گردند. معلمان در همۀ مقاطع و دوره های تحصیلی ( از کودکستان گرفته تا دانشگاه ) برای کنترل کلاس نیازمند استفاده از دانش آموزش و پرورش ( پداگوژی ) در زمینۀ روش ها و فنون تدریس و برقراری ارتباط مؤثر با شاگردان هستند. در این مقاله در پی روشن نمودن موضوع کنترل کلاس و توجّه دادن معلمان بر استفاده بیشتر از علم آموزش تعلیم و تربیت ( دانش آموزگاری ) و دانش ضمنی است. در ضمن در مقاله حاضر بر روی وجود مهارت آموزی حرفه ای معلمان، جهت کنترل کلاس، تأکید فراوان شده است. |
کلیدواژه ها |
کنترل کلاس، مهارت های حرفه ای، روش های تدریس |
وضعیت: پذیرفته شده |