نقش مهارت های حرفه ای معلمان در کنترل کلاس درس و ارتقای کیفی آموزش و پرورش کارآمد در مدارس
کد مقاله : 1309-HMA
نویسندگان
حسن جرفی *
مدیر استانی دانشگاه فرهنگیان استان خوزستان
چکیده مقاله
موضوع کنترل کلاس درس به لحاظ روش های برخورد با شاگردان از مسائل مهم تعلیم و تربیت محسوب می گردد. همواره برای معلمان این موضوع مطرح بوده است که چگونه باید نظم و انضباط را در کلاس درس به وجود آورند. با چه شیوه هایی محیط مناسب آموزشی را فراهم آورند که شاگردان به یادگیری مؤثری برسند. برای فهم بهتر این موضوع ، ابتدا باید مفهوم مدیریت کنترل کلاس تعریف شود و سپس علل و عوامل احتمالی ایجاد اختلال درس شناسایی و کنترل گردند. معلمان در همۀ مقاطع و دوره های تحصیلی ( از کودکستان گرفته تا دانشگاه ) برای کنترل کلاس نیازمند استفاده از دانش آموزش و پرورش ( پداگوژی ) در زمینۀ روش ها و فنون تدریس و برقراری ارتباط مؤثر با شاگردان هستند. در این مقاله در پی روشن نمودن موضوع کنترل کلاس و توجّه دادن معلمان بر استفاده بیشتر از علم آموزش تعلیم و تربیت ( دانش آموزگاری ) و دانش ضمنی است. در ضمن در مقاله حاضر بر روی وجود مهارت آموزی حرفه ای معلمان، جهت کنترل کلاس، تأکید فراوان شده است.
کلیدواژه ها
کنترل کلاس، مهارت های حرفه ای، روش های تدریس
وضعیت: پذیرفته شده