جرم شناسی رسالت نظام آموزش و پرورش در تربیت دانش آموزان در برابر آسیب های ناشی از شبکه های اجتماعی مجازی |
کد مقاله : 1283-HMA |
نویسندگان |
جلال الدین حسانی *1، فاطمه هادی نژاد2 1گروه حقوق، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایران 2آموزش و پرورش استان بوشهر |
چکیده مقاله |
تربیت دانشآموزان یکی از بنیادیترین رسالتهاتی نظام آموزش و پرورش است. گرایش فراگیر و روزافزون شهروندان جامعه به کنشگری در شبکههای اجتماعی مجازی، ضرورت تربیت دانشآموزان را در اینباره آشکار کرده است. دستاندرکاران نظام آموزش و پرورش در سطوح گوناگون باید از ویژگیهای جرمشناختی دنیای مجازی و شبکههای اجتماعی مجازی آگاه باشند. دانشآموزان کاربر در شبکههای اجتماعی مجازی خود کاربرانی در معرض خطر هستند و آسیبهای گوناگون اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی آنان را در این راه تهدید میکند. تربیت مناسب دانشآموزان کاربر از سوی نظام آموزش و پرورش میتواند زمینه برخورداری آنان را از مزایای مناسب این شبکهها فراهم کند. پاسخهای های کنشی نظام آموزش و پرورش در اینباره شامل پیادهسازی پیشگیریهای گوناگون جرمشناخهتی و نیز بیشینهسازی سواد رسانهای کاربران دانشآموزان است. برای دستیابی به این هدف، میان-کنش نظام آموزش و پرورش و نیز نظام عدالت کیفری ضرورت دارد. این پژهش که با روش توصیفی-تحلیلی و با بهرهگیری از رویکرد پژوهشهای میان-رشتهای نگاشته شده، دریافته است که کوشش نظام آموزش و پرورش در راه تربیت دانشآموزان کنشگر در شبکههای اجتماعی مجازی اهمیت بسیاری برای جامعه، خانواده و دانشآموزان دارد. |
کلیدواژه ها |
آموزش و پرورش، دنیای مجازی، شبکههای اجتماعی، دانشآموزان، جرمشناسی |
وضعیت: پذیرفته شده |