ارائه و تبیین مدل ارتقاء هویت ملی در بین دانش‌آموزان (مورد مطالعه: اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان)
کد مقاله : 1277-HMA (R1)
نویسندگان
محمد حسن محسن نسب *1، رجب کیانی2، سارا امیدبخش3
1آموزش وپرورش ناحیه3
2کارشناس مسئول هوشمندسازی دانشگاه فرهنگیان پردیس حضرت رسول اکرم (ص)
3آموزش و پرورش ناحیه 3
چکیده مقاله
هدف اصلی این تحقیق ارائه و تبیین مدل ارتقاء هویت ملی در بین دانش‌آموزان (مورد مطالعه دانش‌آموزان استان خوزستان) است. این پژوهش یک تحقیق اکـتشافی بوده که از نـظر هـدف، کاربردی و از نـظر ماهـیت، توصیفی، پیمایشی و از نوع میدانی می‌باشد. مبانی نظری پژوهش، به روش مطالعه کتابخانه‌ای و میدانی و داده‌های آن به وسیله نمونه‌گیری تصادفی و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته که به تأیید خبرگان رسیده است به‌دست‌آمده است. در این پژوهش علاوه بر روایی محتوا از نوع صوری از روایی همگرا و روایی عاملی استفاده شده که نتایج حاصله نشان‌دهنده تایید روایی است. پایایی نیز به کمک ضریب آلفای کرانباخ محاسبه گردید و نشان داد که مطلوب هستند. جامعه آماری این تحقیق عبارت است از خبرگان و اساتید و مدیران استراتژیک در آموزش و پرورش استان خوزستان و اساتید دانشگاه بود. از گروه خبرگان به روش گلوله برفی 15 نفر انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل یافته‌های جمع‌آوری شده، از آمار توصیفی و آمار استنباطی با نرم‌افزارهای اس پی اس اس و لیزرل استفاده شده است. به دلیل بررسی هم‌زمان چندین متغیر و روابط بین آنها از مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که مدل پژوهش با داده‌های جمع‌آوری شده از جامعه آماری مورد نظر برازش دارد. بدین ترتیب تحلیل داده‌ها نشان داد که ابعاد فرهنگی، جسمی و فیزیکی، جغرافیایی و تاریخی، قومیتی و محلی و دینی و مذهبی ساختار مدل ارتقای هویت ملی در بین دانش آموزان را تشکیل می‌دهند.
کلیدواژه ها
هویت، هویت ملی، دانش‌آموزان، استان خوزستان
وضعیت: پذیرفته شده