بررسی میزان و کیفیت به یاد سپاری معلمان در دانشگاه فرهنگیان واحد فاطمه الزهرا(س)اهواز |
کد مقاله : 1269-HMA |
نویسندگان |
مریم بندری *1، عظیمه تکریمی2 1آموزش زبان انگلیسی،دانشکده ی زبان انگلیسی،دانشگاه فرهنگیان،اهواز،ایران 2آموزش زبان انگلیسی،دانشکده تخصصی زبان انگلیسی،دانشگاه فرهنگیان فاطمه الزهرا،اهواز،ایران |
چکیده مقاله |
تعامل کلامی معلم یکی از عوامل اصلی تاثیر گذار بر فرایند آموزش است و تا سالیان زیادی پس از فارغ التحصیلی دانش اموزان در ذهن آنها باقی خواهد ماند.پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان و کیفیت این به خاطر سپاری در ذهن دانش اموزان پس از فراغت از تحصیلشان انجام گرفت. 16 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان اهوازدر این پژوهش شرکت داشتند. طی مصاحبه نیمه ساختار یافته محقق ساخته دانشجویان شرکت کننده سوالاتی را در خصوص کیفیت و تاثیر کلام معلمان سابق خود و احساساتی که از به یاد اوردن انها تجربه می کردند پاسخ دادند. تحلیل محتوایی پاسخهای شرکت کننده ها نشان داد که از دید انها لحن معلم نقش بسزایی در تاثیر گفتار او بر آنهاو نیز میزان بیاد سپاری شان داشته است.آنها همچنین تأثیر گفتار معلم و تشویق کلامی معلم بر خلاقیت دانش اموز را مهم دانسته و از ایفای نقش ،اجرای نمایش،تدریس به شکل قصه گویی و سایر روشهای خلاقانه اموزشی بعنوان دلایلی برای بیاد سپاری معلمانشان نام می بردند.در نهایت داده ها نشان داد که شرکت کنندگان تاثیر گفتار معلم را در انتخاب شغل اینده خود مهم می دانستند. پیشنهاداهایی نیز جهت بهبود تعامل کلامی معلمان مورد بحث قرار گرفته است. |
کلیدواژه ها |
تعامل کلامی، معلمان، بیادسپاری، دانشجویان |
وضعیت: پذیرفته شده |