بررسی و تحلیل روابط بین فردی با تلفیق نظرات کورت لوین و جورج کلی
کد مقاله : 1266-HMA
نویسندگان
طیبه زادپرور *
آموزش و پرورش
چکیده مقاله
عدم تعادل میان فرد و محیط باعث تضاد – تلاقی و هم پوشی درفضای زندگی می گردد.تا زمانی که برآیند نیروهای مخالف صفر نشود تعادل برقرار نمی شود ، با توجه به اهمیت این موضوع که سازه ها و فضای زندگی چگونه تغییر می کند ؟ و چگونه سازگار می شود ؟. سعی شده است با ارایه قوانین حاکم بر فضاهای زندگی لوین و سازه های شخصیتی جورج کلی و شناخت اثر زیگارنیک که به موجب آن قدرت جذب کارهای ناقص اثبات شده است،دیدگاهی روشن از رفتارهای گوناگون نوجوانان ارایه شود.در جلسات پویایی گروه که بخصوص برای همسالان ناهمگون تشکیل می شود سازه های جدید به علت ارتباط با فضای شخصی غیر متناظر همسالان شکل می گیرد و به سازه های قدیمی پیوند می خورد ، ولی قادر نیست آن سازه ها را از بین ببرد.برای پیش بینی رفتار باید شخص و محیط را به عنوان یک منظومه از عواملی که وابستگی متقابل دارند در نظر گرفت. همسالان –خانواده ها و رسانه ها ، محیطی تاثیر گذار در فضای زندگی شخص می باشند. هدف از این مقاله ارتباط و تلفیق سازه ها و فضای زندگی نوجوان و تشریح چگونگی حرکت بین سازه ای است . تاثیر منفی آموزش آسیبهای اجتماعی بر( نوجوانان دارای ناتوانی هوشی و نوجوانان با مشکلات محیطی و درون شخصیتی ) به علت مشکل در پردازش سازه ها ی جدید و ناتوانی در ایجاد نعادل فضای بیرون و هسته شخصی این گروه مورد بررسی قرار گرفته است . با توجه به تحقیقات 2018 امریکا،you tubeو Face book با پلتفرم های جذاب توانسته اند در جذب نوجوانان موفق باشند.دختران snap chat و پسران you tube را بیشتر ترجیح می دهند.با توجه به همین گزارش اظهارات نوجوانان که معتقد هستند دیدن این رسانه ها هیج تاثیر مثبت ویا منفی بر آنها ندارد ، موجب نگرانی روانشناسان شده است.
کلیدواژه ها
Field theory , Cognitive construct , Zeigarnik effect ,Dynamic group
وضعیت: پذیرفته شده