بررسی رابطه بین انعطاف‏پذیری خانواده و اهمال‏کاری تحصیلی با اعتیاد به اینترنت در دانش‏آموزان دوره دوم مقطع متوسطه شهر اهواز
کد مقاله : 1265-HMA
نویسندگان
مرضیه ابوعلی گله داری *1، کوثر عبدالرحیمی2
1کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، علوم تحقیقات خوزستان، ایران
2کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان، ایران.
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین انعطاف‏پذیری خانواده و اهمال‏کاری تحصیلی با اعتیاد به اینترنت در دانش‏آموزان دوره دوم مقطع متوسطه شهر اهواز به مرحله اجرا درآمد. به همین منظور از بین کلیه دانش‏آموزان دوره دوم متوسطه شهر اهواز با استفاده از روش نمونه‏گیری تصادفی مرحله‏ای تعداد 341 نفر انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل؛ پرسشنامه انعطاف‏پذیری خانواده شاکری (1382)، مقیاس اهمال‏کاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (1984) و تست اعتیاد به اینترنت یانگ (1996) بوده است. در این پژوهش جهت تحلیل داده‌ها علاوه بر روش آمار توصیفی، از همبستگی ساده و رگرسیون چندگانه نیز استفاده شده است. نتایج به دست آمده در این پژوهش نشان داد، که بین انعطاف‏پذیری خانواده و اعتیاد به اینترنت با ضریب همستگی 557/0- رابطه منفی و معناداری وجود دارد (01/0>P). بین اهمال‏کاری تحصیلی، مؤلفه تکالیف، مؤلفه آماده شدن برای پایان ترم و مؤلفه آماده شدن برای امتحانات با ضریب همبستگی به ترتیب 654/0، 558/0، 461/0 و 370/0 رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (01/0>P). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که از بین متغیرهای پیش‌بین، انعطاف‏پذیری خانواده، اهمال‏کاری تحصیلی، مؤلفه تکالیف، مؤلفه آماده شدن برای پایان ترم و مؤلفه آماده شدن برای امتحان به ترتیب 392/0، 533/0، 509/0، 402/0 و 146/0 پیش‌بین کننده اعتیاد به اینترنت محسوب می‌شوند.
کلیدواژه ها
انعطاف‏پذیری خانواده، اهمال‏کاری تحصیلی، اعتیاد به اینترنت، دانش‏آموزان، اهواز
وضعیت: پذیرفته شده