بررسی رابطه بین انعطافپذیری خانواده و اهمالکاری تحصیلی با اعتیاد به اینترنت در دانشآموزان دوره دوم مقطع متوسطه شهر اهواز |
کد مقاله : 1265-HMA |
نویسندگان |
مرضیه ابوعلی گله داری *1، کوثر عبدالرحیمی2 1کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، علوم تحقیقات خوزستان، ایران 2کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان، ایران. |
چکیده مقاله |
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین انعطافپذیری خانواده و اهمالکاری تحصیلی با اعتیاد به اینترنت در دانشآموزان دوره دوم مقطع متوسطه شهر اهواز به مرحله اجرا درآمد. به همین منظور از بین کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر اهواز با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای تعداد 341 نفر انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل؛ پرسشنامه انعطافپذیری خانواده شاکری (1382)، مقیاس اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (1984) و تست اعتیاد به اینترنت یانگ (1996) بوده است. در این پژوهش جهت تحلیل دادهها علاوه بر روش آمار توصیفی، از همبستگی ساده و رگرسیون چندگانه نیز استفاده شده است. نتایج به دست آمده در این پژوهش نشان داد، که بین انعطافپذیری خانواده و اعتیاد به اینترنت با ضریب همستگی 557/0- رابطه منفی و معناداری وجود دارد (01/0>P). بین اهمالکاری تحصیلی، مؤلفه تکالیف، مؤلفه آماده شدن برای پایان ترم و مؤلفه آماده شدن برای امتحانات با ضریب همبستگی به ترتیب 654/0، 558/0، 461/0 و 370/0 رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (01/0>P). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که از بین متغیرهای پیشبین، انعطافپذیری خانواده، اهمالکاری تحصیلی، مؤلفه تکالیف، مؤلفه آماده شدن برای پایان ترم و مؤلفه آماده شدن برای امتحان به ترتیب 392/0، 533/0، 509/0، 402/0 و 146/0 پیشبین کننده اعتیاد به اینترنت محسوب میشوند. |
کلیدواژه ها |
انعطافپذیری خانواده، اهمالکاری تحصیلی، اعتیاد به اینترنت، دانشآموزان، اهواز |
وضعیت: پذیرفته شده |