افزایش سطح دینداری دانش آموزان دبیرستانی از طریق آموزش مفاهیم دینی
کد مقاله : 1258-HMA
نویسندگان
راضیه ولی ئی *1، فروغ ماهی گیر2، آیت کریمی باغملک3
1دانشگاه آزاد اسلامی تهران واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان
3استادیار. گروه علوم تربیتی. دانشگاه فرهنگیان. ایران
چکیده مقاله
هدف این پژوهش، بررسی اثر بخشی آموزش مفاهیم دینی بر ابعاد دینداری دانش آموزان پسر سال اول دبیرستان های شهر بهبهان بود. تعداد ازمون ها 24 نفر بود که پس از گمارش تصادفی چند مرحله ای، 12 نفر در گروه آزمایش و 12 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. طرح پژوهش تجربی و از نوع نوع پیش آزمون- پس آوردن با گروه کنترل بود. ابزار پژوهش، پرسشنامه دینداری پور یوسفی (1984) بود. در ابتدا از هر دو گروه پیش آزمون گرفته شد و سپس فقط گروه آزمایشی در معرض آموزش مفاهیم دینی شامل اصول و فروع دین به مدت 8 جلسه 75 دقیقه ای قرار گرفت و گروه کنترل مداخله ای را دریافت نکرد. پس از اتمام مداخله از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که تفاوت معنی داری بین نمرات دینداری در دو گروه ایجاد شد، به طوری که گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل افزایش معنا داری را در میزان نمرات دینداری نشان داد. بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت که آموزش مفاهیم دینی موجب افزایش قابل ملاحظه ای در سطح دینداری دانش آموزان دبیرستانی می شود.
کلیدواژه ها
مفاهیم دینی، ابعاد دینداری، دانش آموزان
وضعیت: پذیرفته شده