اثربخشی تمرینات ادراکی - حرکتی و سازماندهی دیداری بر بهبود خواندن دانش اموزان نارساخوان پایه دوم شهر یزد
کد مقاله : 1254-HMA
نویسندگان
عصمت کمالی1، مریم توکلی *2، رحمت اله خوارزمی رحیم آبادی3
1مدیر مرکز اختلالات یادگیری
2گروه روانشناسی ، مدرس مؤسسه آموزش عالی امام جواد (ع) ، یزد ، ایران
3بازنشسته
چکیده مقاله
اختلال نارسا خوانی بیش از سایر اختلالات یادگیری در حوزه‌های گوناگون مانع پیشرفت تحصیلی می‌گردد و عدم موفقیت کودک در خواندن در سالهای اولیه مدرسه، او را به‌طور موثری از بیشتر برنامه‌های درسی باز می‌دارد. لذا هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی تمرینات ادراکی - حرکتی و سازماندهی دیداری بر بهبود خواندن دانش اموزان نارساخوان پایه دوم شهر یزد است. پژوهش حاضر، مطالعه‌ای از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل و از نظر هدف کاربردی است. ابزار تحقیق شامل چک لیست نشانگان نارسا خوانی، فرم مصاحبه بالینی، هوش آزمای تجدید نظر شده وکسلرکودکان، آموزن پیشرفته‌ی ادراکی – بینایی فراستیک می‌باشد. جامعه آماری پژوهش را دانش آموزان پایه دوم مقطع ابتدایی ناحیه 1 آموزش و پرورش شهر یزد تشکیل می‌دهند و 30 دانش آموز پایه دوم ابتدایی به صورت تصادفی از مدارس ابتدایی ناحیه 1 شهر یزد که دارای مشکل یادگیری خواندن بود که به روش نمونه گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری (آزمایش و کنترل) گمارده شدند. بر اساس نتایج پژوهش می‌توان گفت تمرینات ادراکی - حرکتی و سازماندهی دیداری بر بهبود خواندن دانش اموزان نارساخوان پایه دوم شهر یزد مؤثر باشد.
کلیدواژه ها
تمرینات ادراکی - حرکتی ،سازماندهی دیداری ، بهبود خواندن ، نارسا خوان
وضعیت: پذیرفته شده