بررسی اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی سالم با خودبازداری و سازگاری دختران نوجوان ناسازگار شهرستان یزد
کد مقاله : 1253-HMA
نویسندگان
الهام اکبری1، مریم توکلی *2، رحمت اله خوارزمی رحیم آبادی3
1مربی مرکز اختلالات یادگیری
2گروه روانشناسی ، مدرس مؤسسه آموزش عالی امام جواد (ع) ، یزد ، ایران
3بازنشسته
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی سالم با خودبازداری و سازگاری دختران نوجوان ناسازگار شهرستان یزد است. گروه نمونه شامل 30 دانش آموز پایه اول و دوم دبیرستان که در سال تحصیلی 93- 1392 در دبیرستان های شهرستان یزد مشغول به تحصیل بودند، به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل(15نفر) قرار گرفتند. این افراد پرسشنامه ای متشکل از سازگازی دانش آموزان دبیرستانی(AISS) و مقیاس خودبازداری(SRS) را پاسخ دادند. برای گروه آزمایش به مدت 11 جلسه(60دقیقه ای) کارگاه های آموزشی مهارت های ارتباطی برگزار شد ولی گروه کنترل هیچ گونه آموزشی در رابطه با مهارت های ارتباطی دریافت نکرد. نتایج حاصل از کوواریانس نشان داد که بین دو گروه در میزان خودبازداری و سازگاری کل تفاوت معنی دار وجود دارد. همچنین بین گروه آزمایش و کنترل در مولفه های خودبازداری و سازگاری تفاوت معنی دار وجود دارد.
کلیدواژه ها
خودبازداری، مهارت های ارتباطی، سازگاری، کنترل تکانه
وضعیت: پذیرفته شده