آشنایی با نقش هنر در تعلیم و تربیت
کد مقاله : 1252-HMA
نویسندگان
ساجده ظهیری *
آموزش ابتدایی، پردیس اروند،دانشگاه فرهنگیان ،آبادان،ایران
چکیده مقاله
مطالعه حاضر به تعریف مفهوم هنر از نظر افراد و دیدگاه های مختلف و تربیت هنری پرداخته و پس از بررسی اهمیت و لزوم واسطه برای تعلیم و تربیت برای اثرگذاری بهتر، بیشتر مربیان را به استفاده از هنر به عنوان واسطه برای تربیت ،تحول و دگرگونی عمیق سفارش کرده که برای این امربه تبین نقش هنر و کارکرد های آن در تعلیم و تربیت و لزوم استفاده از آن برای تعلیم و تربیت در دوران دبستان به دلیل آمادگی رشد هنری وداشتن روح و دید هنری، سخن گفته. سپس به ارائه مهم ترین راهکارها برای بهبود کیفی فعالیت های هنری در مدارس پرداخته است.هنر به لحاظ داشتن تناسب با زبان دانش آموز و پیوندش با نیروی دورنی و ارتباط عمیق آن با ویژگی ها و تمایلات وی می تواند تا اساسی ترین درجات تعلیم و تربیت انسانی نقش داشته باشد.علاوه بر آن طبق مطالعات حاصله می توان با واسطه های هنری به تبیین درون فرد و کمک به درمان آشفتگی ها،مشکلات روانی و اختلالات یادگیری پرداخت که به آن فرایند هنر درمانی گفته می شود. از این رو معلمان و مربیان باید توجه ویژه ای به بعد زیبا شناسی برای کاستن از حجم مشکلات روحی و روانی دانش آموزان در مدارس صورت گیرد. به همین دلیل نقش مربیان در فعالیت های هنری بسیار حائز اهمیت است که در این مقاله به آن پرداخته شده.
کلیدواژه ها
هنر، تعلیم و تربیت، تربیت هنری، دانش آموزان
وضعیت: پذیرفته شده