آشنایی با نقش هنر در تعلیم و تربیت |
کد مقاله : 1252-HMA |
نویسندگان |
ساجده ظهیری * آموزش ابتدایی، پردیس اروند،دانشگاه فرهنگیان ،آبادان،ایران |
چکیده مقاله |
مطالعه حاضر به تعریف مفهوم هنر از نظر افراد و دیدگاه های مختلف و تربیت هنری پرداخته و پس از بررسی اهمیت و لزوم واسطه برای تعلیم و تربیت برای اثرگذاری بهتر، بیشتر مربیان را به استفاده از هنر به عنوان واسطه برای تربیت ،تحول و دگرگونی عمیق سفارش کرده که برای این امربه تبین نقش هنر و کارکرد های آن در تعلیم و تربیت و لزوم استفاده از آن برای تعلیم و تربیت در دوران دبستان به دلیل آمادگی رشد هنری وداشتن روح و دید هنری، سخن گفته. سپس به ارائه مهم ترین راهکارها برای بهبود کیفی فعالیت های هنری در مدارس پرداخته است.هنر به لحاظ داشتن تناسب با زبان دانش آموز و پیوندش با نیروی دورنی و ارتباط عمیق آن با ویژگی ها و تمایلات وی می تواند تا اساسی ترین درجات تعلیم و تربیت انسانی نقش داشته باشد.علاوه بر آن طبق مطالعات حاصله می توان با واسطه های هنری به تبیین درون فرد و کمک به درمان آشفتگی ها،مشکلات روانی و اختلالات یادگیری پرداخت که به آن فرایند هنر درمانی گفته می شود. از این رو معلمان و مربیان باید توجه ویژه ای به بعد زیبا شناسی برای کاستن از حجم مشکلات روحی و روانی دانش آموزان در مدارس صورت گیرد. به همین دلیل نقش مربیان در فعالیت های هنری بسیار حائز اهمیت است که در این مقاله به آن پرداخته شده. |
کلیدواژه ها |
هنر، تعلیم و تربیت، تربیت هنری، دانش آموزان |
وضعیت: پذیرفته شده |