بررسی تأثیر توانبخشی شناختی بر میزان بهبود خواندن کودکان دختر و پسر پایه دوم دارای اختلال کمبود توجه و فزون کنشی در شهر یزد |
کد مقاله : 1251-HMA |
نویسندگان |
فرشته بابایی1، مریم توکلی *2، رحمت اله خوارزمی رحیم آبادی3 1گروه روانشناسی، مؤسسه آموزش عالی امام جواد (ع)، یزد، ایران 2گروه روانشناسی ، مدرس مؤسسه آموزش عالی امام جواد (ع) ، یزد ، ایران 3بازنشسته |
چکیده مقاله |
اختلال نقص توجه- بیش فعالی اختلال نسبتاً شایعی در بین کودکان میباشد که با توجه به ویرایش پنجم راهنمای تشخیصی و آماری؛ اختلال کم توجهی - بیش فعالی با نشانههایی چون بی توجهی، بیش فعالی و تکانشگری مشخص میشود. شیوع بالای اختلال بیشفعالی و مشکلات ناشی از آن اهمیت جستجوی راهکارهای نوین درمانی را ایجاب میکند. لذا هدف از این پژوهش بررسی تأثیر توانبخشی شناختی بر میزان بازداری پاسخ و بهبود خواندن کودکان دختر و پسر پایه دوم دارای اختلال کمبود توجه و فزون کنشی است. پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل و روش نمونه گیری تصادفی است. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه کانرز (فرم معلم و والدین)، آزمون نارساخوانی نما و آزمون ویسکانسین (WCST) انجام شد. جامعه این پژوهش شامل 15 مدارس دختر و پسر ابتدایی پایه دوم ناحیه یک شهر یزد میباشد و 24 نفر از این دانش آموزان به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل 12 نفره گمارده شدند. بر اساس نتایج پژوهش میتوان گفت توانبخشی شناختی میتواند بر بازداری پاسخ و بهبود خواندن کودکان دارای اختلال کمبود توجه و فزون کنشی مؤثر باشد. |
کلیدواژه ها |
اختلال کمبود توجه، توانبخشی شناختی، بازداری پاسخ، عملکرد بهبود خواندن. |
وضعیت: پذیرفته شده |