ارائه مدل بومی مدیریت دانش جهت رشد و بهسازی کارکنان آموزش و پرورش
کد مقاله : 1250-HMA
نویسندگان
فاطمه رضایی *1، محمدرضا طاهری2
1گروه مدیریت آموزشی،واحد امیدیه، دانشگاه آزاد اسلامی، امیدیه، ایران،
2دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
چکیده
این پژوهش به روش کیفی و با هدف بررسی وضعیت اجرای مدیریت دانش و ارائه مدل مناسب بهسازی کارکنان آموزش و پرورش با روش تحقیق آمیخته اکتشافی تحلیلی انجام شد. جامعه آماری کارکنان و مدیران آموزش و پرورش بودند که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تعداد 20 نفر از هر گروه مناسب اجرای تکنیک دلفی انتخاب شدند. با استفاده از تکنیک دلفی و تهیه پرسشنامه دارای 5 سوال تشریحی چند شاخه‌گسترده‌پاسخ مرتبط با مدل پیشنهادی محقق براساس مولفه‌های اصلی مدیریت دانش، پرسشنامه تنظیم شد. سپس با استفاده از تحلیل داده‌ها و کدگذاری داده بنیاد نتایج بررسی، نمره گذاری و تحلیل شد. نتایج نشان داد به دلیل وجود مشکلات متعدد، فرایند اجرای مدیریت دانش در سیستم آموزش و پرورش موفقیت چندانی نداشته و هنوز در آغاز راه است که نیاز به همکاری همه جانبه دارد. عمدتا کارکنان با جابه جایی شغلی و یا خروج از سیستم کاری تمام دانش خود را با خود خارج کرده و افراد جایگزین همه چیز را از ابتدا شروع می‌کنند. با توجه به شرایط گفته شده هرم مدیریت دانش و مدل محقق ساخته با هدف رشد و بهسازی کارکنان آموزش و پرورش ارائه شده که می‌تواند در بهسازی آنها موثر باشد.
کلیدواژه ها
کلیدواژه ها: مدیریت دانش، نوآوری، بهسازی، کارکنان اموزش و پرورش
وضعیت: پذیرفته شده