بررسی موانع اجرایی طرح ارزشیابی توصیفی در آموزش و پرورش استان خوزستان
کد مقاله : 1239-HMA
نویسندگان
حسن جرفی *
مدیر استانی دانشگاه فرهنگیان استان خوزستان
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی موانع اجرایی طرح ارزشیابی توصیفی از دیدگاه آموزگاران دوره ابتدایی از نوع پیمایشی می باشد. در این پژوهش با جامعه هدف قراردادن معلمان مدارس ابتدایی شهرستان اهواز که حجم آن 500 نفر می باشد و همچنین با در نظر گرفتن نمونه ای تصادفی به حجم 217 نفر به بررسی عوامل مؤثر براجرای طرح ارزشیابی توصیفی می پردازد. برای گرداوری اطلاعات، محقق با در نظر گرفتن اهداف پژوهش، پرسشنامه ای شامل 58 سوال و شش خرده مقیاس طراحی و پایایی آن را از روش آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار داد که مورد تایید قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که خوگیری معلمان به روشهای سنتی ارزشیابی پیشرفت زیاد و انگیزه آنها در اجرای صحیح طرح ارزشیابی توصیفی، کم می باشد. از طرفی از دیدگاه این معلمان اجرای طرح، نسبتاً دشوار و مهارت آنها نیز برای استفاده از ابزارها و روشهای طرح، کم می باشد. این درحالی است که از دیدگاه معلمان، مهارت آنها از ارزشیابی مناسب، در حد زیاد می باشد.
کلیدواژه ها
ارزشیابی، ارزشیابی توصیفی، روشهای ارزشیابی توصیفی-کیفی، فرایند یاددهی-یادگیری
وضعیت: پذیرفته شده