جایگاه حکایت‌های گلستان در زبان‌آموزیِ کودکانِ مقطع ابتدایی
کد مقاله : 1238-HMA
نویسندگان
فریده سلامت نیا *1، فرحناز کیانی2
1گروه ادبیات فارسی
2علوم تربیتی
چکیده مقاله
سعدی، شاعر و نویسنده‌ای است که سخن را به حدِّ اعلای فصاحت و بلاغت رساند. در آثارش مضامین تربیتی و اخلاقی کاملاً آشکار است. وی هم‌چنین دیدگاه‌های تربیتیِ خود را برای کودکان بیان کرده‌است. اما با توجّه به بررسی‌ای که نگارندگان از کتب ابتدایی انجام داده‌اند اثری از حکایت‌های گلستان مشاهده نشد. این شاعر و نویسندة برجسته که لقبِ افصح المتکلمین را دارد در جایگاه فیلسوفی ارزش‌مند، به بررسی اخلاق و نقش آن در مناسبات انسانی و اجتماعی پرداخته است و در این باره او حتی از بیان دیدگاه‌های تربیتیِ برای کودکان نیز غافل نشده است. در این نوشتار سعی شده است با گزینشی براساس مضمون و زبان حکایت‌ها، چیدمان آن‌ها در فارسی پایه‌های مختلف پیشنهاد شود.
کلیدواژه ها
سعدی، گلستان، زبان‌آموزی، کودک.
وضعیت: پذیرفته شده