یادگیری مبحث میانگین دوره ابتدایی با استفاده از بازی های بومی و محلی |
کد مقاله : 1237-HMA |
نویسندگان |
نیوشا اریاراد *1، یاسمن صمدی2، فرحناز کیانی3 1پردیس فرهنگیان فاطمه الزهرا استان خوزستان_اهواز 2علوم تربیتی، پردیس حضرت فاطمه الزهرا (س)خوزستان، دانشگاه فرهنگیان، اهواز، ایران 3علوم تربیتی |
چکیده مقاله |
بازیهای بومی و محلی با ویژگیهای فرهنگی و اسطورهای، دارای بار معنایی و ارزش بالایی هستند. بر همین اساس هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر کاربرد بازیهای محلی در میزان یادگیری مبحث میانگین درس ریاضی پایه پنجم دوره ابتدایی در نظر گرفته و از میان بازیهای محلی در استان خوزستان، بازی هوشیه انتخاب شد. جامعه آماری پژوهش حاضر دانش آموزان شهر اهواز و تعداد 12 نفر دانشآموزان دبستان در ناحیه 3 اهواز به روش نمونه در دسترس انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از یک پیش آزمون ویک پس آزمون و هر کدام شامل 3 پرسش(مسئله) جمعآوری شدند. مقایسهی میانگین نمرات بهدست آمده نشان داد که بازیهای بومی و محلی، در افزایش یادگیری درس ریاضی دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی نسبت به مبحث میانگین نقش مثبت دارد. مثبت بودن بدین معناست که میتوان با طراحی مداخلههای آموزشی مناسب مبتنی بر بازیهای بومی و محلی، توانایی یادگیری دانشآموزان ابتدایی را توسعه داد. |
کلیدواژه ها |
بازی و یادگیری، آموزش ریاضی، آموزش ابتدایی ، بازی هوشیه (چال_چالک) |
وضعیت: پذیرفته شده |