مروری برآموزش مهارتهای زندگی به شیوه ی بازی های آموزشی |
کد مقاله : 1236-HMA |
نویسندگان |
زهره شایسته * مدیر دبستان غیر دولتی مهر کودک/ناحیه ۲ آموزش و پرورش اهواز |
چکیده مقاله |
این مقاله در نظر دارد مروری بر تازه ترین پژوهشهای صورت گرفته در ایران پیرامون موضوع اثربخشی بازهای آموزشی بر آموزش مهارتهای زندگی انجام دهد. نظر به اینکه در مدت اشتغال در آموزش و پرورش با ناسازگاری ها و ناهنجاری های زیادی در کودکان و نوجوانان مواجه می شدم، علت این مسئله را در جای خالی آموزش مهارتهای زندگی در دوره ی ابتدایی در سیستم آموزشی کشور دیدم. ویکی از مؤثرترین و کاراترین شیوههای آموزش این مهارتها را بازی های آموزشی پیش بینی می کنم. لذا به پژوهش در میان مقالات ارائه شده ی قبلی با این موضوع پرداختم. برای این منظور 4 مقاله که اثربخشی بازی های آموزشی بر مؤلفه های پرورشی کودکان و نوجوانان نظیر رشد مهارتهای اجتماعی، مسئولیت پذیری، خلاقیت و پیشرفت تحصیلی را بررسی کرده بودند را انتخاب نمودم.در این مقاله به بیان اهداف، فرضیه ها، شیوه ی کار و نتایج بدست آمده در طرحهای پژوهشی که با عناوین "بررسی تأثیر بازی های آموزشی بر خلاقیت و مسئولیت پذیری دانش آموزان"،" تأثیر بازی های آموزشی بر رشد اجتماعی کودکان پیش دبستانی"،" تأثیر بازی های آموزشی برمهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر مدارس دولتی دوره ی دوم ابتدایی ناحیه 2 شهر کرمان"، " نقش بازی های آموزشی بر رشد اجتماعی کودکان مهد کودک" اجرا شده اند، می پردازیم. نتایج یافته های تمام پژوهشها نشان می دهد که بازی های آموزشی ارتباط معناداری با رشد مهارتهای اجتماعی، خلاقیت، مسئولیت پذیری کودک و نوجوان دارد و بعلاوه سبب پیشرفت تحصیلی آنها نیز می شود. |
کلیدواژه ها |
بازی های آموزشی، مهارتهای اجتماعی، مهارتهای اجتماعی |
وضعیت: پذیرفته شده |