رابطه صفات شخصیتی و سبک زندگی با تاب اوری معلمان مهد های کودکان تهران
کد مقاله : 1230-HMA
نویسندگان
معصومه قاسم پور *
دانشگاه ازاد
چکیده مقاله
پژوھش حاضر بھ منظور تعیین رابطھ بین صفات شخصیت و سبک زندگی با تاب آوری معلمان مھدھای کودک انجام
شد. طرح تحقیق، توصیفی از نوع ھمبستگی بود. جامعھ آماری شامل کلیھ معلمان مھدھای کودک در منطقھ 5 تھران
بود ( 420 نفر ). برای تعیین حجم نمونھ تحقیق، 120 معلم بھ صورت تصادفی انتخاب شدند و بھ پرسشنامھ ھای
صفات شخصیتی ھگزاکو(اشتون و لی)، سبک زندگی(لعلی و ھمکاران) و تاب آوری(کانر و دیویدسون) پاسخ دادند.
جھت تجزیھ و تحلیل داده ھا از آزمون ھمبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانھ استفاده شد. نتایج نشان داد کھ
بین صفات شخصیتی از قبیل برون گرایی؛ دلپذیری؛ و وظیفھ شناسی با تاب آوری رابطھ آماری مثبت و معنی داری
وجود دارد. ھمچنین، نتایج حاکی از ھمبستگی مثبت معنی دار بین نمره کلی سبک زندگی و مؤلفھ ھای آن از قبیل
تغذیھ، پیشگیری از بیماری، سلامت روانی، سلامت معنوی، سلامت اجتماعی و سلامت محیطی با تاب آوری بود. بھ
علاوه، یافتھ ھا نشان داد کھ سلامت روانی با بیشترین مقدار بتا بھ عنوان بھترین پیش بینی کننده تاب آوری بوده و پس
از آن سلامت جسمانی، دلپذیری و ھیجان پذیری بھ ترتیب بھ طور معنی داری قابلیت پیش بینی تاب آوری را در معلم
ھای مھدھای کودک داشتھ اند. نتایج این تحقیق مبین آن ھستند کھ صفات شخصیتی و سبک زندگی می توانند بھ عنوان
عوامل مھمی در تبیین واریانس تاب آوری نقش داشتھ باشند.
واژگان کلیدی: صفات شخصیت، سبک زندگی، تاب آوری
کلیدواژه ها
صفات شخصیت، سبک زندگی، تاب اوری
وضعیت: پذیرفته شده