بررسی ارزش ها و ضد ارزش های اجتماعی در آثار عطار
کد مقاله : 1226-HMA (R2)
نویسندگان
لیلی سادات نصرالهی *1، فاطمه مسعودی همت آبادی2
1گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده زبان و ادبیات ، یزد، ایران
2دانشگاه یزد
چکیده مقاله
انسان برای داشتن شخصیتی متعادل، شکوفایی استعدادها و رسیدن به سعادت، نیازمند پرورش و تربیت است. از این روی ادیبان برای تبیین دیدگاه‌های خود و تغییر روندهای نادرست مانند معلمان عمل کرده اند. آنها آثار ادبی را برای بهبود وضع زندگی و روابط اجتماعی شکل می‌دهند.از میان ابعاد گوناگون اندیشه‌های عطار، به جنبه‌های اجتماعی و آموزه‌های ارزشی او تأکید می‌شود. منظور از بُعد اجتماعی اندیشه‌ها و آموزه‌های عطار، آن بخش از نگرش‌ها و نظراتی است که بر جامعه، فرهنگ و زیر مجموعه‌های این دو مفهوم دلالت دارد. از جمله ابعادقابل بررسی در این فضای مفهومی می-توان به نهادها، ارزش‌ها، هنجارها، جامعه‌پذیری و فضاهای اجتماعی اشاره کرد.در این مقاله سعی می شود تا نمود نکات اخلاقی و ارزش ها و خوبی هایی که موجب رشد اجتماعی انسان است در حکایات و داستان های عطار بررسی شود. لذا این مفاهیم و مصادیق اجتماعی از خلال داستان های مثنوی های وی استخراج شده است. نتیجة پژوهش نشان می دهد که عناصر ارزشی فراوانی در شعر عطار حضور دارند که از طرفی گویای جهان بینی اخلاقی اوست که به شعر شاعر معنای تعلیمی بخشیده و از طرف دیگر بیانگر روح کمال یافته شاعراست، بینشی برخاسته از تجربه های عمیق دینی و معرفت شهودی است.
کلیدواژه ها
کلمات کلیدی: آموزه های اجتماعی ، ارزش ها ، ضد ارزش ها ، عطار ، منظومات
وضعیت: پذیرفته شده