مؤلفه‌های هوش هیجانی و اقسام آن در ادب تعلیمی (به استناد آموزه‌های اخلاقی سعدی)
کد مقاله : 1219-HMA
نویسندگان
لیلی عباسی منتظری *
داشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهوار
چکیده مقاله
نظر به اهمیّت هوش هیجانی در تربیت اجتماعی و پرورش فردی، این پرسش کلیدی پیش می‌آید که آیا ادب تعلیمی و کهن پارسی – که هدف از آن تعالی انسان و رساندن وی به کمال فردی و اجتماعی است – با مؤلفه‌های روانشناسی و جامعه‌شناسی امروز مرتبط است یا خیر؟ از این رو با توجّه به مباحث اخلاقی و کنش‌ها و واکنش‌های رفتاری که در این گونه از ادبیات انعکاس یافته، در پژوهش حاضر ضمن واکاوی دقیق این مسائل و بررسی آنها با اصول روانشناسی، تقدّم‌ها و تأخّرها در مطالعات میان‌رشته‌ای (ادبیات و روانشناسی) بررسی خواهد شد. به همین منظور با توجّه به نقش گسترده سعدی در ادب تعلیمی، مطالعه حاضر به استناد اندیشه و جهان‌بینی وی طرح‌ریزی شده و نگارنده بر آن است تا به تحلیل و مقایسه این آموزه‌ها در حیطه‌های ذکر شده بپردازد. بدیهی است پس از مطالعه دقیق و تطبیق منابع با یکدیگر، مؤلّفه‌های مورد نظر در چهار سطح تدوین شده است: 1. مؤلّفه‌های خود‌شناسی (عاطفی – احساسی)؛ 2. مؤلّفه‌های خود‌آگاهی (کنترل‌کننده‌های رفتاری)؛ 3. مؤلّفه‌های فردی (شخصیتی)؛ 4. مؤلّفه‌های اجتماعی.
کلیدواژه ها
هوش هیجانی، روانشناسی، سعدی، ادبیات تعلیمی، اخلاق.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی