نگاهی به گونه های فناوری و آموزش مجازی در حوزة آموزش زبان و ادبیات فارسی و نقش آن ها در پیشرفت های آموزشی |
کد مقاله : 1203-HMA |
نویسندگان |
رضوان فاطمی * دانشجوی دکتری دانشگاه شهید چمران اهواز |
چکیده مقاله |
آموزش و یادگیری از نخستین دوران پیدایش انسان، یکی از مهم ترین اولویت های انسان بوده است. در گذشته از ابزارها و شیوه های ساده و ابتدایی برای آموزش استفاده می کردند. به تدریج با پیشرفت علم و تکنولوژی و رشد و گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات، دیگر کمتر کسی از ابزارها و روش های سنتی استفاده می کند. امروزه آموزش شکل دیگری را دنبال می کند و با آنچه در گذشته وجود داشته است، تفاوت دارد، تکنولوژی و فناوری های نوین نقش محوری در آموزش دارند و ابزاری قوی و نیرومند برای بالا بردن کیفیت و کارایی آموزش هستند، به گونه ای که شیوه های سنتی را دستخوش تغییر و تحول قرار داده اند. دیگر یادگیری کار با رایانه و ابزارهای الکترونیکی و آموزش مجازی امری ضروری و مهم است. به تناسب این موضوع نسل جدید که با آن روش ها و ابزارهای قدیمی خو نگرفته اند نیز باید به سمت فناوری و هم سو شدن با آن حرکت کند؛ این مقاله با معرفی گونه های فناوری های نوین و آموزش مجازی در حوزة آموزش زبان و ادبیات فارسی به بیان نقش و تأثیر آن ها در پیشرفت ها و برنامه های تازه در این رشته می پردازد؛ با این هدف در این مقاله پس از بیان مقدمات و تعاریف در مورد آموزش و فناوری، ابزارهای نوین آموزشی از جمله سایت های آموزشی، نرم افزارهای آموزشی، رسانه های آموزشی و شبکه های اجتماعی که در امر آموزش زبان و ادبیات فارسی هم به صورت مستقیم و هم غیر مستقیم مورد استفاده قرار می گیرند، معرفی شده و نقش و تأثیر آن ها در رشد و گسترش زبان و ادب پارسی مورد بررسی قرار می گیرد. |
کلیدواژه ها |
آموزش،گونه های فناوری، آموزش مجازی، آموزش زبان و ادبیات فارسی |
وضعیت: پذیرفته شده |