بررسی مقایسه‌ای عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان مدارس ابتدایی هوشمند و عادی شهر سبزوار
کد مقاله : 1194-HMA
نویسندگان
مهدی ربیعی *1، محمود امیری نژاد2
1دانشگاه علوم پزشکی سبزوار- دبیر طرح تحول آموزش
2آموزش و پرورش سبزوار
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی مقایسه‌ای عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان مدارس ابتدایی هوشمند و عادی شهر سبزوار انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف یک تحقیق کاربردی و از نظر چگونگی دستیابی به داده‌ها از نوع تحقیقات توصیفی - پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق، دانش‌آموزان کلاس‌های چهارم، پنجم و ششم مدارس ابتدایی هوشمند و عادی شهر سبزوار در سال تحصیلی 97-1396 شامل 3436 نفر بود. بدین منظور 340 نفر از آن‌ها به عنوان نمونه انتخاب‌شدند. عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان به وسیله معدل سنجیده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون‌های T تک نمونه‌ای،T گروه‌های مستقل و تحلیل واریانس) توسط نرم افزار SPSS19 انجام شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نشان داد: 1) عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان در مدارس ابتدایی هوشمند و عادی شهر سبزوار مطلوب است. 2) بین عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان مدارس ابتدایی هوشمند و عادی تفاوت معناداری وجود دارد و وضعیت عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان در مدارس هوشمند نسبت به مدارس عادی بهتر است. 3) بین عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دختر و پسر و همچنین دانش‌آموزان کلاسهای مختلف تفاوت معناداری هست.
واژه‌های کلیدی: مدارس عادی، مدارس هوشمند، عملکرد تحصیلی، مدارس ابتدایی، شهر سبزوار.
کلیدواژه ها
مدارس عادی، مدارس هوشمند، عملکرد تحصیلی، مدارس ابتدایی، شهر سبزوار
وضعیت: پذیرفته شده