بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر پیوند با مدرسه در بین دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی شهر دزفول
کد مقاله : 1187-HMA
نویسندگان
محمد عدالت نیا *1، مهرداد خراط زاده2، حسین پوربختیار3
1آموزگار رسمی آموزش و پرورش شهرستان شوشتر-خوزستان
2آموزگار رسمی آموزش وپرورش گتوند-خوزستان
3هیات علمی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر، تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر پیوند با مدرسه در بین دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی شهر دزفول بود. نوع پژوهش حاضر به شیوه نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پایه ششم ابتدایی می‌باشد که نمونه ای به حجم 60 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند‌مرحله ای انتخاب شدند. برنامه آموزش مهارت های زندگی به مدت 9 جلسه، هر جلسه به مدت 45 دقیقه برای گروه آزمایش اجرا شد. جهت گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه پیوند با مدرسه (SBQ) استفاده شد. داده ها با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی از آزمون لِون، تحلیل کواریانس چند متغیره مانکوا ( MANCOVA ) و تحلیل کواریانس یک متغیره آنکوا ( ANCOVA ) تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که بین گروههای آزمایشی و کنترل از نظر پیوند با مدرسه تفاوت معناداری وجود دارد (01/0>p ). همچنین نتیجه گیری بدست آمده نشان داد؛ که روش آموزش مهارتهای زندگی بر افزایش پیوند با مدرسه دانش آموزان پایه ششم ابتدایی تاثیر معناداری دارد.
کلیدواژه ها
مهارتهای زندگی، پیوند با مدرسه، پایه ششم ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده