تربیت و آموزش علوم تجربی
کد مقاله : 1184-HMA
نویسندگان
فاطمه زارع *، لیلا رضائیان
پردیس شهید باهنر دانشگاه فرهنگیان شیراز
چکیده مقاله
در جریان رشد و پرورش انسان‎ها آموزش و پرورش یا به عبارتی دیگر تعلیم و تربیت لازم و ملزوم یکدیگرند. اهمیت این موضوع به گونه‌ای است که در جمهوری اسلامی ایران وزارتخانه‌ای با همین عنوان با طراحی نقشه‌های راهبردی و بررسی راه‌های اجرایی آن به رشد و پرورش انسان‌ها اهتمام می‌ورزد. وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی امر تعلیم و تربیت در کنار خانواده سعی بر این دارد که انسان‌ها را به حیات طیبه رهنمون شود و در این راه بار سنگینی را به دوش آموزگاران و دبیران نهاده است. به همین جهت است که معلمان با در نظر داشتن محدودیت‌های زمانی و مکانی روبرو، دغدغه پیشبرد موازی تعلیم و تربیت را دارند و به دلیل همین محدودیت‌هاست که گاهاً مسئله تربیت به حاشیه رفته و آموزش اصل و محور قرار می‌گیرد. در این مقاله به معلمان علوم تجربی پیشنهاد می‌شود با استفاده از روش‌های نوین تدریس، موجبات فهم عمیق محتوای آموزشی و هم چنین تقویت مولفه‌های تربیت را فراهم آورده و دانش‌آموزان را برای زندگی بهتر آماده نمایند.
کلیدواژه ها
تعلیم و تربیت، حیات طیبه، معلم، علوم تجربی، روش‌های نوین تدریس
وضعیت: پذیرفته شده