بررسی مقایسه ای تربیت از دیدگاه روسو و علامه طباطبایی |
کد مقاله : 1183-HMA |
نویسندگان |
حدیث ملیانی * پردیس فاطمه الزهرا اهواز |
چکیده مقاله |
تعلیم و تربیت در عصر حاضر از بنیادی ترین موضوعات بشری است . که همواره مورد توجه اندیشمندان در سراسر جهان بوده است .در میان فلاسفه و اندیشمندان همواره کسانی هستند که نسبت به تعلیم و تربیت دیدگاه جامع و کاملی دارند از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه ای اهداف و شیوه های تربیت از دیدگاه روسو و علامه طباطبایی انجام شده است . روش تحقیق به صورت تحلیل تطبیقی می باشد و گرد آوری داده های لازم برای پژوهش با استفاده از فرم های فیش برداری از منابع تهیه و با شیوه ای کیفی مورد تحلیل قرار گرفته است . یافته های پژوهش نشان می دهد هدف غایی تربیت در نظام طبیعت گرایانه روسو پیمودن سیر قهقرایی و تبعیت انسان از طبیعت و در نظام وحیانی علامه طباطبایی قرب الهی است . در میان اهداف و روش های مطروحه این دو اندیشمند در برخی موارد شباهت و در برخی موارد تفاوت هایی وجود دارد . که در متن مقاله به آنها اشاره شده است . |
کلیدواژه ها |
: تعلیم و تربیت ، علامه طباطبایی ، روسو ، اصول و روش ها |
وضعیت: پذیرفته شده |