تاثیر روش تدریس بدیعه پردازی بر عملکرد تحصیلی درس انشای دانش آموزان پسر کلاس پنجم ابتدایی شهرستان دزفول
کد مقاله : 1180-HMA (R1)
نویسندگان
غلامحسین افشاری *1، حسین پوربختیار2، حمید عرفانفر3
1دانشگاه فرهنگیان سرپرست مرکز شیخ مرتضی انصاری دزفول
2مرکز شیخ مرتضی انصاری دزفول
3دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
پژوهش حاضر به بررسی تاثیر آموزش بدیعه پردازی بر عملکرد تحصیلی درس انشای دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهرستان دزفول پرداخته است. جامعه ی آماری پژوهش را دانش آموزان پسر پایه ی پنجم ابتدایی تشکیل می داد که در سال تحصیلی 89-90 مشغول به تحصیل بودند. نمونه شامل50 نفر بود که به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شده و به قید قرعه به دو گروه مساوی آزمایش و گواه تقسیم گردید. در این پژوهش، از روش شبه تجربی و از طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. قبل از اجرای آموزش از هر دو گروه پیش آزمون انشاء به عمل آمد، سپس با استفاده از روش تدریس بدیعه پردازی گروه آزمایش طی 10 جلسه 45 دقیقه ای مورد آموزش قرار گرفت. دراین مدت گروه گواه به روش سنتی تدریس شدند. برای ارزشیابی انشای دانش آموزان از یک مقیاس 28 ماده ای محقق ساخته استفاده شد که توسط متخصصین رشته زبان و ادبیات فارسی برای ارزیابی درس انشاء تهیه شده بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش آماری تحلیل کوواریانس استفاده گردید. یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که آموزش روش بدیعه پردازی موجب افزایش عملکرد تحصیلی دانش آموزان در نگارش درس انشاء شده و فرضیه پژوهش مورد تایید قرار گرفت.
کلیدواژه ها
روش تدریس بدیعه پردازی، انشاء، عملکرد تحصیلی
وضعیت: پذیرفته شده