دانشجو به مثابه مشتری: روایتی انتقادی از مشتری مداری در دانشگاه‌ها
کد مقاله : 1176-HMA
نویسندگان
مهدی ربیعی *1، حجت صفار حیدری2، امینه محبی امین3
1دانشگاه علوم پزشکی سبزوار- دبیر طرح تحول آموزش
2دانشگاه مازندران- گروه علوم تربیتی
3علوم تربیتی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
چکیده مقاله
امروزه موسسات آموزش عالی با مشاهده‌ی هزینه‌های فزاینده و نیز رقابت شدید متقاضیان ورود به دانشگاه، تمایل یافته‌اند که دانشجویان را به عنوان مشتری تلقی کنند؛ مشتریانی که در ازای دریافت شهریه، باید رضایت آنان را کسب نموده و برای جلب نظر آنان با یکدیگر رقابت کنند. اندیشه "دانشگاه به عنوان بنگاه و دانشجو به عنوان مشتری" واژه هایی نوظهور است که درحال رخنه در تار و پود زندگی دانشگاهی می باشد. پژوهش حاضر به صورت کتابخانه‌ای، مسائل و مناقشه‌های منتج از این استعاره را مطمح نظر قرار داد. بررسی‌ها نشان داد که به دلایل متعدد استعمال استعاره دانشجو به مثابه مشتری ناصواب می باشد. کاربرد رویکرد مشتری‌مداری در دانشگاهها آفات مختلفی، حداقل در 5 حیطه: روابط استاد- ‌دانشجو،‌ آموزش،‌ پژوهش،‌ حرفه استادی و عدالت آموزشی برجا می‌گذارد. با توجه به پیامدهای منفی مشتری‌مداری در دانشگاه‌ها، استعاره دانشجو به مثابه شهروند، بدیلی مناسب برای این واژه می‌باشد.
کلیدواژه ها
دانشجو، مشتری‌، مشتری مداری، شهروند
وضعیت: پذیرفته شده