نقش تربیت و آسیب شناسی شبکه های اجتماعی |
کد مقاله : 1175-HMA |
نویسندگان |
ساسان باوی *1، جمیله زویداوی2، اشرف روشنی سالار2 1عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اهواز 2دانشگاه ازاد اهواز |
چکیده مقاله |
پیش زمینه: شبکه های اجتماعی مجازی یکی از مهمترین ابزارها برای نمود یافتن اثرات جهانی شدن است. این شبکه عرصه وسیعی از ارتباطات و نمودهای مختلف معنایی را ایجاد میکند. امروزه استفاده از فضای مجازی و امکاناتی که اینترنت در اختیار ما قرار می دهد؛ سبک زندگی انسان را متحول کرده و در تمام ابعاد زندگی وی، به ویژه آموزش و تربیت نفوذ یافته است. روش کار: در این مطالعه که در سال 1398 انجام شده است، از مقالات نمایه شده در پایگاه های اطلاعاتی پروکوییست، علم نت، مگیران، آوید، ایرانداک، ایرانمدکس، ساینتس ِ دایرکت، کورنس، اشپرینگر، گوگل اسکالر و اسکوپوس استفاده شد. تحقیقات کیفی و کمی مربوط به ۱۵ سال اخیر (از سال 2010 و 1390 تاکنون) را به زبان های فارسی و انگلیسی دربرداشت. مقالاتی که متن کامل آنها دردسترس نبود نیز از مطالعه حذف شدند. یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد که شبکه های اجتماعی می توانند بر مقوله اصلی یعنی تربیتی و آموزشی از طریق آسیب های فردی، خانوادگی، اجتماعی، تحصیلی، اختلالات روانی تاثیر بگذارد. نتیجه گیری: هر چه میزان استفاده، میزان مشارکت و فعال بودن دانشآموزان در استفاده از شبکههای اجتماعی اینترنتی افزایش پیدا میکند و آنها محتوای این شبکهها را بیشتر واقعی تلقی میکنند و نوع استفادهشان هدفمندتر میشود از میزان تربیت آنها کاسته میشود. |
کلیدواژه ها |
شبکه اجتماعی، تربیت، تربیت اسلامی، آسیب ها. |
وضعیت: پذیرفته شده |