نگاهی به ضرب المثل های بهبهانی از بُعد آموزه های اخلاقی و تربیتی
کد مقاله : 1170-HMA
نویسندگان
نسرین زاده حسن *1، فرخنده نشاتی2
1دانشگاه شیراز
2دانشگاه چمران
چکیده مقاله
تاریخ اقوام و ملل مختلف سرشار از ضرب‌المثل‌هایی است که هر یک دنیایی نکتة تربیتی در پس خود دارند. این مثل‌ها حاصل تجربیات یک قوم و آیینه‌ای است که همة ابعاد زندگی را در بر می‌گیرد. مثل‌های بهبهانی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و از شاخصه‌های مهم آن‌ها، جنبة اندرزی و تربیتی آن‌هاست. در این جستار برای آشنایی با ابعاد تربیتی و اخلاقی این مثل‌ها، ضرب‌المثل‌های بهبهانی با استفاده از شیوة تحلیل محتوا و رویکرد توصیفی تحلیلی بررسی شد. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که در این مثل‌ها عمدتاً به ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی زندگی انسان‌ها پرداخته شده است و با اشاره به نکات ظریف و دقیق به مخاطبان توصیه‌هایی شده که عمل به آن‌ها می‌تواند ضامن حفظ جامعه از بسیاری از آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها شود. شیوة بیان در این مثل‌ها اغلب غیر مستقیم و با کمک نمونه‌ها و مثال‌هایی است که برگرفته از فضای زندگی عامة مردم بوده، از این رو برای آن‌ها ملموس و آشناست و چه بسا قابل فهم‌تر و تأثیرگذارتر از تربیت علمی و رسمی است.
کلیدواژه ها
تعلیم و تربیت، ضرب‌المثل‌های بهبهانی، فرهنگ عامه، نکات اخلاقی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی