ساخت و اعتباریابی سیاهه سازگاری برای دانشآموزان دوره متوسطه شهر اهواز |
کد مقاله : 1164-HMA |
نویسندگان |
احسان محب *1، هما چحیلی2، آرش جلوداری3 1مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز 2فارغ التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز 3دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر بر پایه هدف ساخت و اعتباریابی سیاهه سازگاری در دانشآموزان دوره متوسطه شهر اهواز به اجرا در آمده است. به منظور اجرای پژوهش نمونهای با حجم 1005 نفر از دانشآموزان دوره متوسطه شهر اهواز به روش نمونه برداری چند مرحله ای ( با واحد نفر ) انتخاب شد. سیاهه سازگاری شامل 100 گویه به منظور سنجش سازگاری دانشآموزان اجرا گردید. هریک از موارد سیاهه بر پایه طیف لیکرت درمقیاس 5 درجه ای از کاملاً کاربرد ندارد تا کاملاً کاربرد دارد نمره گذاری شده است. بعد از گردآوری دادهها، همبستگی هر ماده با نمره کل مجموعه محاسبه گردید. ضرایب مربوط به 11 گویه ضعیف و از لحاظ آماری بی معنا بودهاند. ضریب آلفای کرونباخ که برای مجموعه 100 سوالی برابر با 758/0 بود، پس از حذف این 11 گویه برای مجموعه 89سوالی برابر با 76/0گردید. برای بررسی روایی سازه، ازروش تحلیل عاملیاستفاده شد؛ مقدارکفایت نمونه برداری (KMO) برابر با 915/0 و معنادار بودن مشخصه کرویت بارتلت حاکی از وجود شرایط مناسب جهت اجرای تحلیل عاملی بوده است. پس از حذف سؤالهای نامناسب که دارای بار عاملی کمتر از 3/0 بودند، بر پایه روش تحلیل مولفه های اصلی و چرخش به شیوه واریماکس، با توجه به ماتریس عاملی، نمودار شیب دار و درصد واریانس تبیین شده از مجموعه 89 سوال تعداد 5 عامل استخراج گردید که 82/29 درصد کل واریانس بین متغیرها را تبیین می کنند. عامل یکم با 29 گویه و ارزش ویژه 63/16 درحدود 17/55 درصد کل واریانس متغیرها را پوشش میدهد و بیانگر سازگاریسلامتی است. عامل دوم با 20 گویه بیانگر سازگاری تحصیلی، عامل سوم با 21 گویه بیانگر سازگاری خانوادگی ، عامل چهارم با 11 گویه بیانگر سازگاری عاطفی، عامل پنجم با 8 گویه بیانگر سازگاری اجتماعی است. |
کلیدواژه ها |
سازگاری، اعتبار، سیاهه، روایی |
وضعیت: پذیرفته شده |