بررسی عملی بودن، اعتبار و روایی سیاهه سبک های یادگیری ورمونت در دانش آموزان |
کد مقاله : 1163-HMA |
نویسندگان |
احسان محب *1، سلماز چحیلی2، آرش جلوداری3 1مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز 2فارغ التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز 3دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز |
چکیده مقاله |
این پژوهش با هدف فراهم آوردن زمینه لازم، برای بررسی سبک یادگیری دانش آموزان دوره متوسطه شهر اهواز، به منظور اخذ تصمیمات آموزشی جهت اصلاح و تقویت برنامه ها و روش تدریس، کمک به جایدهی بهتر دانش آموزان در ابعاد سبک های یادگیری آنان، شناخت مولفه های اصلی، سبک های یادگیری براساس فرهنگ ایرانی، فراهم آوردن زمینه و ابزار مناسب برای اجرای پژوهشهای علمی و سنجش میزان تفاوتهای فردی، فراهم آوردن زمینه لازم در جهت آموزش و شناساندن و توسعه سبک های یادگیری در افراد انجام شده است. روش نمونه برداری بر پایه متد اول برای استاندارد ساختن آزمونها، یک گروه نمونه با حجم 965 نفر از طریق نمونه برداری چندمرحله ای (متناسب با نسبت حجم دختران و پسران) انتخاب گردید، که از این تعداد 462 نفر پسر و 503 نفر دختر در پژوهش شرکت کردند. روش پژوهش حاضر همبستگی از نوع توصیفی - اکتشافی، تحلیل عاملی تست برای 2 گروه پسران و دختران بوده است. سیاهه سبک های یادگیری ورمونت شامل 120 سوال است که 18 سوال (6، 15، 17، 21، 22، 40، 48، 51، 57، 58، 62، 66، 69،70، 76، 79، 80، 100) پس از تحلیل عامل از کل سوالها حذف و بر پایه طیف لیکرت 4 درجه ای نمره گذاری شده است. برای تعیین مشخصه های آماری اولیه از روشهای متداول در آمار توصیفی استفاده شده، و ضریب اعتبار سیاهه 102 سوالی (پس از حذف 18 سوال بی معنا) از طریق فرمول کلی الفای کرنباخ برای روایی سازه سیاهه از روش تحلیل مولفه های اصلی (PC) استفاده شده است. ضریب همگونی سیاهه 938/0، نتایج تحلیل عاملی نشان داد، که چهارده عامل استخراج شده 6/48 کل واریانس متغیرها را تبیین می کند، بنابراین سیاهه سبک های یادگیری از روایی کافی برخوردار است. |
کلیدواژه ها |
عملی بودن، اعتبار، روایی، سیاهه، سبک های یادگیری، دانش آموز. |
وضعیت: پذیرفته شده |