ارزیابی بازی های آموزشی در پرورش خلاقیت و رشد فردی کودکان پیش دبستانی شهرستان ایذه
کد مقاله : 1157-HMA
نویسندگان
داریوش آبین *
دانشگاه جندی شاپور دزفول
چکیده مقاله
چکیده
زمینه: زندگی اجتماعی دارای شاخص ها و نمادهایی است. بدون شناخت نمادهای اجتماعی،است و دانشمندان » اجتماعی شدن «، نمیتوان در اجتماع زیست. در واقع، مقدمه ی زندگی اجتماعی تعلیم و تربیت برای استفاده از ابزارهای لازم جهت بهینه سازی بستر مناسب به منظور افزایش و ارتقاء رشد اجتماعی کودکان در دوران رشد تلاش می کنند.
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر بازی آموزشی در میان کودکان پیش دبستانی و تاثیر آن بر تغییر رفتار آنان می باشد . روش پژوهش، آزمایشی و از نظر هدف، کاربردی و روش نمونه گیری تصادفی _ خوشه ای است. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه کودکان پیش دبستانی شهرستان ایذه میباشد که در نیم سال اول 1398در مراکز پیش دبستانی مشغول به تحصیل بودند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای، نمونهای به تعداد 60 نفر )در دو گروه 30 نفری - آزمایش و کنترل( در قالب دو گروه انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد تفکر خلاق تورنس است که به صورت پیش آزمون و پس آزمون برای دو گروه آزمایش و کنترل مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی )شامل درصد، تعداد و میانگین( و استنباطی انجام شد. نتیجه پژوهش نشان میدهد بازیهای آموزشی در بالا بردن خلاقیت و بالا بردن رشد فردی کودکان تاثیر مثبتی داشته است.
کلیدواژه ها
واژگان کلیدی: بازی،پرورش، خلاقیت، آموزش، پیش دبستانی
وضعیت: پذیرفته شده