بررسی میزان آشنایی با الگوهای نوین یاددهی- یادگیری و نحوهی بهکارگیری آنها در فرایند تدریس در بین آموزگاران دوره ابتدایی شهرستان اندیکا |
کد مقاله : 1153-HMA |
نویسندگان |
هدایت حسین پورصالح بابری * کارمنداداره آموزش وپرورش شهرستان اندیکا |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان آشنایی با الگوهای نوین یاددهی- یادگیری و نحوهی بهکارگیری آنها در فرایند تدریس در بین آموزگاران دوره ابتدایی شهرستان اندیکا صورت گرفته است. روش پژوهش حاضر روش پیمایشی و میدانی بود. جامعه آماری شامل تمامی آموزگاران دوره ابتدایی شهر اندیکا مشتمل بر 222 نفر (96 مرد و 126 زن) بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای و جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه برابر 137 نفر (59 مرد و 78 زن) انتخاب گردیدند. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامه ی محقق ساخته استفاده شد که مؤلفههای آن از کتاب الگوهای تدریس جویس و همکاران، ترجمه بهرنگی (1384)، استخراج شد. نتایج بهدستآمده نشان داد: الف) متغیرهای «الگوهای نوین یاددهی- یادگیری»، «اطلاعات پردازی» و «الگوهای اجتماعی» در وضعیت نامطلوبی قرار دارد؛ یعنی میزان آشنایی و نحوهی بهکارگیری آنها در فرایند تدریس در بین آموزگاران دوره ابتدایی شهرستان اندیکا در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. ب) متغیرهای مطلوبیت «الگوهای انفرادی» و «سیستمهای رفتاری» در وضعیت متوسطی قرار دارد؛ یعنی میزان آشنایی و نحوهی بهکارگیری آنها در فرایند تدریس در بین آموزگاران دوره ابتدایی شهرستان اندیکا در وضعیت متوسطی است. یافته های این تحقیق به آموزش و پرورش کمک می کند تا دانشآموزان را در کسب مفهوم سهیم کرده و از طرق مختلف به فعالیتهای ذهنی، علمی، فردی و گروهی وادار کند، به معلمان نیز کمک میکند تا دانشآموزان را در کسب تجارب یادگیری درگیر کرده و آنان را فعال میسازد. |
کلیدواژه ها |
واژههای کلیدی: الگوهای نوین یاددهی- یادگیری، اطلاعات پردازی، الگوهای اجتماعی الگوهای انفرادی، سیستمهای رفتاری. |
وضعیت: پذیرفته شده |