روزنامه ها در آموزش علوم: مورد مطالعه شامل دانش آموزان پایه ششم
کد مقاله : 1152-HMA
نویسندگان
محسن آربزی *
کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
چکیده مقاله
هدف از این مطالعه بررسی عملکرد یادگیری دانش‌آموزان کلاس ششم ابتدایی با استفاده از روزنامه‌ها در تدریس علوم است. در این مطالعه از طرح نیمه تجربی با یک گروه منفرد استفاده شده است. سی و سه دانش‌آموز کلاس ششم ابتدایی در این مطالعه شرکت کردند. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه، "مقیاس نگرش یادگیری نسبت به روزنامه‌ها در آموزش" (دارای 29 گویه، آلفای کرونباخ = 90)، "مقیاس نگرش خواندن علوم" (15 گویه، آلفای کرونباخ = 93/0) و " مقیاس نگرش به علوم "(27 گویه، کرونباخ α = .92). هر سه پرسشنامه از پایایی خوبی برخوردار هستند. علاوه بر این، روایی این پرسشنامه‌ها توسط سه مربی علوم تأیید شده است. نتایج نشان داد که استفاده از روزنامه‌ها در آموزش و راهبردهای آموزشی چندگانه (1) می‌تواند (1) به طور مؤثر نگرش یادگیری دانش‌آموزان ششم را نسبت به استفاده از روزنامه‌ها در آموزش علوم تقویت کند و خواندن آن‌ها را در مقالات علمی و مشارکت در آزمایش‌های علمی تقویت کند. (2) به طور مؤثر نگرش دانش‌آموزان ششم را نسبت به خواندن علوم ترویج می‌کند و درک خواندن علوم را تقویت می‌کند. و (3) عملکرد دانش‌آموزان ششم را در نگرش‌های علمی تقویت کرده و یادگیری و علاقه آن‌ها را به طور قابل توجهی تقویت می-کند. نتایج تحقیق نشان داد که استفاده از روزنامه‌ها در تدریس علوم به طور مؤثر عملکرد یادگیری علوم دانش‌آموزان پایه ششم را تقویت می‌کند.
کلیدواژه ها
نگرش به علوم، روزنامه‌ها در آموزش، آموزش علوم، یادگیری علوم، خواندن علوم
وضعیت: پذیرفته شده