ارزیابی جامع برنامه های آموزشی پردیس حضرت رسول اکرم(ص) دانشگاه فرهنگیان اهواز بر اساس الگوی سیپ
کد مقاله : 1146-HMA
نویسندگان
عباس جودکی *
کارشناس مسئول امور دانشجویی
چکیده مقاله
هدف اصلی این تحقیق ارزیابی جامع پردیس حضرت رسول اکرم (ص) اهواز است.بدین منظور از الگوی ارزیابی سیپ استفاده گردید تا با نگاهی نظام یافته از طریق پنج سوال پژوهشی به ارزیابی عوامل چهارگانه زمینه، درونداد، فرآیند و برونداد پرداخته شود.نمونه مورد مطالعه شامل هشت زیر جامعه (رئیس، معاونین، اساتید،مسئولین امور مالی، تکنولوژی وکتابخانه، دانشجویان و فارغ التحصیلان) به تعداد 531 نفر بود که با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده مورد انتخاب شدند.ابزار گردآوری داده ها برای بررسی بیست و سه ملاک تعیین شده با استفاده از سه پرسشنامه، پنج مصاحبه، چک لیست و استفاده اسناد و مدارک صورت گرفته است.ضریب پایانی سه پرسشنامه ویژگی های جمعیت شناختی دانشجویان، پرسشنامه ویژگی های جمعیت شناختی اساتید و فرم ارزیابی تدریس اعضای هیئت علمی با استفاده از آلفای کرونباخ در حد رضایت بخشی محاسبه گردید.یک ملاک برای اهداف، سه ملاک برای ارزیابی زمینه، هشت ملاک برای ارزیابی درون داد، نه ملاک برای ارزیابی فرآیند و دو ملاک برای ارزیابی برون داد در نظر گرفته شد..برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی استفاده شد.نتایج سوال اول نشان داد که اهداف کنونی پردیس درحد مطلوب ارزیابی شده است. یافته های مربوط به سوال دوم نشان داد که عوامل زمینه ازقبیل علاقه دانشجویان در سطح نسبتا مطلوبی بود.عوامل درونداد از قبیل ویژگیهای رئیس و سایر پرسنل در حد مطلوب و نسبتا مطلوب ارزیابی شد. سوال چهارم که فعالیتهای قسمت های مختلف پردیس را شامل می شود به جز امور مالی ، سایر بخشها در حد مطلوبی بود. سوال پنجم نیز که عوامل برونداد را بررسی می کند در حد مطلوب و نسبتا مطلوب ارزیابی شد. ضمنا هفت فرضیه به منظور بررسی رابطه بین بعضی از عوامل و ملاک ها با مهارت های تدریس دانشجویان مطرح گردید که نتایج نشان داد هیچکدام از فرضیه ها تایید نشده و همگی رد شدند.
کلیدواژه ها
ارزشیابی آموزشی، الگوی سیپ، دانشگاه فرهنگیان
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی