تأثیر استفاده از شبکههای اجتماعی (وایبر و تلگرام) بر عملکرد تحصیلی و انگیزهی پیشرفت دانشآموزان |
کد مقاله : 1141-HMA |
نویسندگان |
زبیده دهقان1، مهناز خیاط *2 1کارشناسی ارشد روانشناسی 2عضو هیات علمی پردیس فاطمه الزهرا دانشگاه فرهنگیان اهواز |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر استفاده از شبکههای اجتماعی (وایبر و تلگرام) بر عملکرد تحصیلی و انگیزهی پیشرفت دانش آموزان شهرستان نوشهر صورت پذیرفت. بدین منظور از 234 نفر از دانش آموزان سال سوم متوسطه شهرستان نوشهر (117 نفر دختر و 117 نفر پسر) که به روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای و با استفاده از جدول مورگان وکرجسی انتخاب شده بودند، به عنوان نمونه پژوهش استفاده شد. پژوهش از نوع علی مقایسهای بوده و دادهها با استفاده از سه پرسشنامه محقق ساخته تأثیر شبکه اجتماعی، عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) و انگیزه پیشرفت هرمنس (1970)، جمعآوری و با استفاده از نرم افزار SPSS، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این پژوهش با میزان F لمبدای ویلکز با ارزش 91/32 در سطح یک درصد، بیانگر تأیید فرضیهها میباشد؛ بدین معنا که شبکههای اجتماعی بر عملکرد تحصیلی و انگیزهی پیشرفت دانشآموزان، تأثیرگذار میباشد و بر این اساس، پیشنهادهایی به منظور کاهش پیامدهای موضوع، ارائه شده است. |
کلیدواژه ها |
شبکه اجتماعی، عملکرد تحصیلی، انگیزهی پیشرفت |
وضعیت: پذیرفته شده |