تربیت و روشهای نوین یاددهی و یادگیری |
کد مقاله : 1137-HMA |
نویسندگان |
حمیلا چرنگ *1، فاطمه چنانی2 1دکتری زبان و ادبیات عرب، سرگروه درس عربی، متوسطه دوم، شهرستان شوش دانیال، دبیر دبیرستانهای شهرستان شوش دانیال 2دکتری زبان و ادبیات فارسی، استاد دانشگاه فرهنگیان فاطمه زهرا اهواز، دبیر رسمی آموزش و پرورش، شوش دانیال |
چکیده مقاله |
مدرسه از ارگانهایی است که باید به رشد مسئولیتپذیری، خودآگاهی و ایجاد روحیه خلّاق، نقّاد و متفکِّر دانشآموز در برخورد با مسائل فردی و اجتماعی بپردازد و مهمتر از همه، رسالت تربیت و تکامل فردی و اجتماعی دانشآموز است که ارتباط مستقیمی با استفاده از روشهای آموزشی دارد. یکی از اساسیترین روشها برای رسیدن به تربیت صحیح و رو به کمال دانش آموزان بهرهگیری از ابزارهای یاددهی و یادگیری جدید است و به شرطی این ابزارها مفید خواهند بوده که از آنها استفادۀ بهینه و کارآمد شود؛ بنابراین اگر تنوّع و کارآمدی در روشهای یادگیری وجود نداشته باشد، دانش فردی هم رو به رکود میگراید. بدون اجرای روشهای تربیتی پویا و مثمر ثمر، امور آموزشی نیز از پویایی و نشاط لازم برخوردار نخواهد بود. از اینرو میتوان گفت یکی از عوامل اساسی پیشرفت در کشورهای توسعه یافته، توجّه خاص به فرایندهای نوین یاددهی و یادگیری برای نهادینه ساختن تربیتی مفید است. اصولاً پیشرفت و توسعه، ارتباط مستقیمی با یادگیری فردی دارد و رشد و توسعۀ کشورهای پیشرفته در نتیجۀ سرمایهگذاری در بخش تربیت است. |
کلیدواژه ها |
تربیت، یاددهی، یادگیری، آموزش. |
وضعیت: پذیرفته شده |